Ligeledes har vi en del danskere i aktion i dag, Allan Simonsen (Virgo Ferrari), Lars Erik Nielsen (Farnbacher Porsche), Bo McCormick (JMB Ferrari), Kurt Thiim, Thorkild Thyrring og Henrik Møller Sørensen i deres egen Markland Corvette og Juan Barazi i Barazi Epsilon Gulf-Zytek.
Lad det være sagt med det samme: Peugeot er præcist så stærke som man havde forventet/frygtet. Efter de første 35 omgange er de 25 sekunder foran alle andre, og de er konstant ca. et sekund hurtigere end alle andre. Indtil midtvejs i anden time var der ikke skyggen af problemer for Peugeot, indtil begge biler måtte en ekstra gang i pit for at få lukket deres døre rigtigt (!) og dernøst måtte Peugeot nr. 8 have et længere stop pga. problemer med gearkassen. Den er dog ude igen, men tabte ca. 4 omgange på det problem. Den har dog efterfølgende sat absolut hurtigste tid på banen med 1:36.542 hvilket er godt et sekund hurtigere end alle andre har været i stand til.
Peugeot nr. 7 fører stadig løbet med 107 omgange, en omgang foran Pescarolo nr. 16 på 106 omgange, der igen er en omgang foran Pescarolo nr. 17 med 104 omgange. Herefter følger Rollcentre Racing meget imponerende med 103 omgange – ganske godt gået med en helt ny og ukendt racer.
I LMP2 har det længe været Quifel ASM lolaen der har ført, men en punktering lige omkring 3 time har kastet dem langt tilbage i feltet og de ligger lige nu på en samlet 5 plads, 12 omgange bag RML Lolaen der fører klassen med 102 omgange. På andenpladsen i LMP2 finder vi overraskende Lienhard i Horag Racing Lolaen, kun 20 sekunder efter RML. Derefter kommer Saulnier Racing Courage LC75 på 95 omgange og Pierre Bruneau Pilbeam på 94 omgange.
Dagens skuffelse må være stakkels Juan Barazi – han fik overhovedet ikke startet løbet, men måtte konstatere at bilen sprang en olielæk der forhindrede dem i overhovedet at komme på banen til starten. De lå ellers godt til i alle træninger og kunne godt have været en faktor helt i front. Men det skulle ikke være – forhåbentligt kommer de stærkt igen!
GT1 domineres af Alphand Aventures’ Corvette C6.R som er et helt minut for Aston Martin Racing Larbre DBR9’eren – de har ialt kørt 102 omgange. Det er i øvrigt den DBR9 som Casper Elgaard skal kørei til Le Mans, så det tegner godt for den besætning.
Lige efter kommer den anden Alphand Corvette C5-R – den der faktisk var gået op i flammer under træningen i fredags. Den er blevet genopbygget og gør nu en rigtig god figur i feltet. Iøvrigt skal det nævnes at de 4 teammedlemmer som blev forbrændt ved ulykken er alle sluppet godt fra det, og der er kun en enkelt som har fået tredjegradsforbrændinger.
Skuffelsen i GT1 står Oreca for – deres Saleen S7R som ellers var frontrunner hele sidste sæson, er udgået efter kun 52 omgange med motorproblemer. De har tydeligtvis nogen ting der skal forbedres til næste løb.
Så kommer vi til GT2 klassen – den mest interessante klasse set med danske øjne.
Her havde vi længe Lars Erik Nielsens Farnbacher Porsche med i spidsen, sammen med GPC Sport Ferrari 430, Virgo Motorsport med Allan Simonsen og Felbermayer Proton med Marc Lieb. Desværre for Lars Erik måtte han i pit igen lige umiddelbart efter at han havde overtaget bilen i anden time. Pt. Ved vi ikke hvad problemet var, men vi kæmper for at få kontakt og yderligere information. En skam da de ellers har gjort en rigtig god figur hele weekenden.
Ellers er klassen meget tæt, og intet er afgjort. Vi kan glæde os over at Allan Simonsen stadig er med på en fjerdeplads, og absolut er med i jagten på sejren. Klassen føres lige nu af GPC Sport Ferrari, fulgt af Villorba Corse Ferrari og JMB Ferrari.
Skuffelsen i denne klasse må være at Marklands ellers flotte Corvette C6 kun fik lov at køre 29 omgange inden Thorkild Thyrring måtte trække ud og parkere bilen ude på banen. Pt. Ved vi ikke præcist hvad der er gået galt, men mon ikke det er elektronikproblemerne der har drillet dem igen? Vi opdaterer selvfølgelig når vi får yderligere information. Jesper Thomsen
Læs mere om: Allan SimonsenKurt ThiimMarkland RacingVirgo MotorsportMonza15/04/07 - Monza - Le Mans Series |