Da vi endnu ikke har modtaget billeder fra Monza, har Motorsporten.dk's tegner Ulrik Them Poulsen måtte på 'overarbejde', for at vi her kan bringe en illustration af de tre Markland Racing kørere: Henrik Møller Sørensen, Kurt Thiim og Thorkild Thyrring. Det vides endnu ikke i VHA-trim Corvetten er sat i til løbet! Go' vind dernede gutter fra os alle her på redaktionen. (Grafik: © Ulrik Them Poulsen / Motorsporten.dk)
Den danske Corvette er et helt igennem dansk projekt, og er med mærkevalget et forfriskende pust i en GT2 klasse, som ellers er præget af Porsche 997 GT2 RSR, Ferrari 430 GTC og Panoz Esperante LM racer. En lidt stereotyp blanding, som nu ruskes op med den spændende, danskbyggede Corvette GT2.
Autodromo Nazionale di Monza er en fantastisk bane, bygget oprindeligt i 1922, ejes af Ferrari og en hver racerkører har et kærlighedsforhold til den italienske bane, der er formet som en pistol! Banen er en af de ældste, hurtigste og mest populære baner på Le Mans Series kalenderen, og er kendt for de fanatiske tilskuere. Desværre har miljøfolk prøvet at kvæle banen i den kongelige park, men heldigvis har LMS sammen med Formel 1 fået mulighed for at strække benene i den kongelige park.
Teamets kørere er Henrik Sørensen, Kurt Thiim og Thorkild Thyrring. En besætning som måske ikke er det yngste selv i sportsvognsracing, men netop i endurance racing vægtes erfaring og modenhed højere end ungdommeligt vovemod. Markland Racing har derudover sikret sig en af de mest succesrige Corvette kørere i verden, danske Jan Magnussen. Jan skal fungere som testkører og rådgiver på GT2 projektet, og med hans status som GM fabrikskører med intime relationer til sportsvognssmeden Pratt+Miller, er det en kobling der lover godt for projektet.
Ankermanden, Henrik Møller Sørensen, kendes bedst som vinder af Special Saloon Challenge DM i 2006, og tog alle med storm da han ved modtagelse af sin mesterskabspokal kunne bekendtgøre Corvette projektet. Uden at blinke annoncerede han, at den gule Corvette skulle køre på Le Mans!
Henrik bakkes op af Kurt Thiim, der efterhånden er legendarisk som en ekstremt hurtig langdistancekører, med en dyb teknisk viden. Sidste mand på Corvetten på Monza er en herre, som vi uden at fornærme ham kan kalde en gammel kending; Thorkild Thyrring. Thorkild blev signet sidst under HTTT testkørslerne den 26. marts. Og han har et stort kendskab til Le Mans i almindelighed, og sportsvogne i særdeleshed. Blandt andet som tidligere teamkammerat til Lars Erik Nielsen.
Markland Racing deltog i de officielle testkørsler på HTTT Paul Ricard i slutningen af marts. Her var man ydmyge overfor projektets omfang, og fokuserede udelukkende på at få bilen til at holde, frem for rå speed. Dog har teamet en klar fordel i bilens 7 liters LS7 V8 motor, der burde give dem en fordel på Monzas langsider og hurtige Lesmo sving.
I de første testkørsler på Paul Ricard havde teamet ikke helt den speed, som man havde håbet. Men det beror formentligt på det faktum, at raceren er helt ny, og stadig har et stort udviklingsarbejde foran sig. Den hurtige italienske bane, Monza, kræver også en effektiv aerodynamik i de mange hurtige sving, og lav drag på langsiderne.
Særligt på det punkt er der lidt vej igen for det danske team, men det bliver alt andet lige en stor tilfredsstillelse for Henrik Sørensen og hans team, når han kan stille til start i den danskbyggede bil. Visuelt ligner den gule racer en gadebil, og er også baseret på en sådan. Men mange timer sammen med nogle af landets bedste racerbilsbyggere har gjort, at bilen med den rette udvikling virkelig kan blive hurtig.
GT2 feltet er virkeligt stærkt i LMS serien i år, med mange fabriksbiler og fabriksstøttede biler. Særligt Porsche og Ferrari satser rigtigt mange ressourcer i klassen forud for Le Mans. Porsche har Felbermayr Proton, mens Ferraris topteam er GPC Sport. Danske Lars Erik Nielsen med en Farnbacher Racing Porsche 997 RSR, er bestemt også en faktor, man skal tage i agt. Men det afskrækker ikke Markland Racing, selvom den første frie træning fredag eftermiddag på Monza, betød en placering som absolut sidst for den danske Corvette.
Den italienske Monza bane er en af verdens hurtigste racerbaner, hvor man som GT2 kører skal bruge lige så meget tid på at kigge i bakspejlet efter flyvende LMP1 racere, som at finde ideallinien. Men det går ikke de rutinerede danskere på, de går på projektet med krum hals – målet er som det hele tiden har været Le Mans deltagelse i 2008!
Seneste nyt: Kurt Thiim melder efter fredagens første frie træning fra Monza om elektriske problemer, med den gule Corvette. Dette skal være årsagen til placeringen i bunden af tidstabellen. Aslak Vind
Læs mere om: Henrik Møller SørensenKurt ThiimMarkland RacingMonza15/04/07 - Monza - Le Mans Series |