Michael Outzen i Majgaards racer på Sturup (Foto: Motorsporten.dk)
Dagen startede tidligt for Michael Outzen, på den usædvanligt vindblæste Sturup Raceway, med at teste den A. Staun Motorsport opbyggede BMW 120i Advan Cup racer. Anders Majgaard lagde for med at køre et antal omgange, hvorefter Michael Outzen overtog bilen. Bilen er et meget spændende projekt, som konstruktør Arne Staun og kører Anders Majgaard har meget store forhåbninger til. Bilen, som er opbygget fra grunden af Arne Staun og hans team, har allerede vakt berettiget opsigt i Advan Cup feltet. Bilen har udvist en hurtig og grundlæggende meget effektiv opsætning på de mere snoede dele af Jyllandsringen og Sturup, allerede fra den første testdag.
JA Motorsports BMW 120i tester med Michael Outzen (Foto: Motorsporten.dk)
Disse ambitioner blev hurtigt bekræftet af Michael Outzen. Anders Majgaard kunne ved samme lejlighed glæde sig over, at de udviklingspunkter, som han selv gennem de to sidste testdage på FDM Jyllandsringen havde fundet, blev bekræftet af Outzen. Så udviklingsretningen er helt klart på vej i den rigtige retning, i det ambitiøse team. Derudover kunne Anders Majgaard glæde sig over et antal runder på Sturup Raceway. Teamet havde monteret et ekstra passagersæde i Advan Cup raceren, for at se hvilke linier Michael Outzen, med sin store erfaring, valgte rundt på den teknisk svære bane.
Outzen med de første indtryk til Jesper Ternvalt (Foto: Motorsporten.dk)
I DTC lejren har Michael Outzen tidligere givet Jesper Ternvalt mundtlig sparring, efter at de to teams testede på Jyllandsringen sidste torsdag. JA Motorsport er således i færd med at finde det optimale setup på den tidligere Jesper Sylvest ejede E46 BMW 320i DTC racer. Samtidig er kører Jesper Ternvalt i færd med at omstille sin kørestil fra den forhjulstrukne Citroen Xsara, til den baghjulstrukne BMW 320i. Dette samarbejde blev i dag udvidet til en hektisk testkørsel på Sturup Raceway, hvor Michael Outzen fandt flere konkrete forbedringsforslag i den rød og hvide BMW racers opsætning. Efter at man havde ændret opsætningen på DTC raceren, viste det sig meget hurtigt på stopuret.
Jesper Ternvalt giver sine oplevelser videre. (Foto: Motorsporten.dk)
Samtidig blev det bekræftet, at hjælpsomheden internt i pitlanen mellem JM Racing og JA Motorsport eksisterer i bedste velgående. Michael Outzen fandt det ganske naturligt at hjælpe: ”Jamen man skal da være flink og god mod hinanden. Hvis jeg kan hjælpe andre med min viden, så skulle jeg da være et skarn, hvis jeg ikke bidrog der hvor jeg kan. Jeg har godt nok fået kørt noget racerbil de sidste par dage, men det er rart at mærke, at det hjælper med mine ideer.”
Sparringen fortsætter mellem Outzen og Ternvalt (Foto: Motorsporten.dk)
Anders Majgaard fortæller: ”Jeg er utrolig glad for, at Michael har valgt at hjælpe os! Selvom vi på egen hånd har testet intensivt, og fundet flere forbedringsforslag, så er det betryggende at vide at en kører som Michael Outzen kan bekræfte de ting, og vi kan jo allerede se at bilen kører væsentligt bedre nu. Jeg føler bestemt ikke, at der er gået noget af mig, ved at lade Outzen teste min bil. Nu skal jeg med ud i bilens ekstrasæde, for at se de linier som Michael bruger rundt på banen. ”
Der er meget stor opmærksomhed og anerkendelse over JM Racings tilbud, fra JA Motorsports side. Både kørere og team lyttede opmærksomt, når Michael Outzen kom med sin feedback efter endnu en runde i bilerne, og alle parter føler at det har bidraget til en større forståelse af deres nye biler.
Aslak Vind
Læs mere om: Jesper TernvaltMichael OutzenJM RacingSturup Raceway |