En sammenligning mellem feltet til VLN kvalifikationen lørdag morgen, og en flok unge tyre der kommer på græs, er meget passende. Det var tydeligt at se, at bilerne havde stået i stalden længe.
(Foto: Team GRC)
Klokken halv ni sad Jan Kalmar klar i Team GRC Lotus Sport Elisen, parat til at få noget varme i dækkene på den første omgang, og så ellers få sat en ordentlig kvalifikationstid. Men allerede inden de første to omgange var kørt, lå to biler med hjulene op og taget ned. Der udover var en Porsche 996, efter en hård tur i autoværnet, formgivet som en Fiat 500 fra 1964. Det betød en del gule flagzoner forskellige steder på banen, og da der igen blev gjort plads til race, havde en bil smidt kølervæske overalt på banens første ti kilometer.
”Vores oprindelige plan med et par hurtige kval omgange tidligt i kvalifikationen gik op i flag og kølervæske på banen. I stedet for kørte jeg i pit, og overlod bilen til Alex Christensen, så han kunne komme ud og få kørt nogle flere omgange,” fortæller Jan Kalmar.
(Foto: Team GRC)
Men 20-årige Alex Christensen havde ingen intentioner om bare at trille rundt på Nürburgring, så i løbet af nogle omgange, havde han sat en meget fornuftig kvalifikationstid, banens beskaffenhed taget i betragtning. Med 185 biler var en tid, der kvalificerede Team GRC til en startplads som nummer 95, godtaget.
Selve løbet blev en blandet fornøjelse for teamet. Pitstops for hver fem omgange, svarende til 125 km, passede fint med kørerskift og optankning. Jan Kalmar startede i bilen, og kørte i løbet af den første time bilen op på en førsteplads i klassen, og en samlet 68. plads. Men kort før han skulle overlade rattet til Alex Christensen, opstod der et problem med koblingen. Bilen kom tilbage til pitten, og mekanikerne fik hurtigt løst problemet, men førstepladsen var kørt.
(Foto: Team GRC)
Team GRC kørte videre som planmæssigt de næste to timer, men i løbets fjerde time var problemet tilbage i Lotus'en. Kun godt tyve minutter før løbet sluttede valgte Jan Kalmar at slukke for bilen.
”Det var kun tænkt som en test forud for de kommende VLN løb, men når bilen nu kørte godt, og Alex fik sat nogle rigtigt gode omgangstider, så er det drønærgerligt at stå her uden det ene eller det andet. Bilen kunne måske godt have klaret tyve minutter mere, men der er et nyt løb igen allerede om 14 dage, så der var ingen grund til at satse,” fortæller en skuffet Jan Kalmar.
Til trods for problemet med koblingen fik teamet alligevel brudt den magiske ti minutters grænse, da Jan Kalmar satte en tid på 09.55, svarende til over 148 km/t i snit, på en bane der tåler sammenligning med selv den mest snørklede danske sognevej.
(Foto: Team GRC)
Problemet med bilen skyldes måske noget gearolie, der via et overløb, kan være løbet ud over koblingspladerne. Men hvad præcist det er, har teamet altså 14 dage til at finde ud af og få rettet op på.
Team GRC Læs mere om: Alexander ChristiansenJan KalmarGRCNürburgring |