Fraværet af den engang så dominerende Michael Schumacher, virker markant, her op til premieren. Erfaringen taler for at fraværet føles mindre markant når sæsonen for alvor er i gang. De andre skal nok oppe sig og skabe spændende og interessante Formel 1 løb til os i fremtiden.
Hvordan VM forløber kan være svært at forudsige. Undertegnede prøvede for en god måneds tid siden at komme med sit bud på hvordan sæsonen ville forme sig. Men på søndag gælder det noget meget mere håndgribeligt, nemlig Det Australske Grand Prix. Godt nok er det første løb altid det sværeste at forudsige, da men der ikke har et korpus at kørte løb at forholde sig til.
Men alligevel er opgaven noget lettere, end at forudsige en sæson der slutter om otte måneder, eller sådan noget. For det er langt fra alle teams, der virker til at være i fulde omdrejninger her lige før det går løs.
Tre teams har skilt sig ud i vintertestene. Det er McLaren, Ferrari og BMW. Målt på testresultater, kommer de tre biler til at klare sig godt i Melbourne. Men et er test, et andet er virkelighed. Og virkeligheden kan blive hård for BMW - for et er at være hurtigt, et andet er at omsætte det til resultater i pressede situationer. Problemet for BMW er kørerne. Kubica er en talentfuld ung mand, men han er ganske uerfaren og derfor næppe i stand til at gøre sig gældende i den absolutte topkamp. Og Nick Heidfeld har måske talent, men endnu har han aldrig vist at han virkelig har fortjent at sidde i en topbil.
Det efterlader Ferrari og McLaren. Og spændende skal det blive at se hvordan Fernando Alonso og Kimi Raikkonen kommer fra start hos deres nye arbejdsgivere. For Alonso virker opgaven mere overkommelig end for Raikkonen. Den regerende mester deler team med en debutant, og alle forventer, med rette, at Alonso sætter sin teamkollega på plads fra første færd.
Kimi Raikkonen på sin side skal op med Felipe Massa, der sidste sæson vandt to løb og har fordelen af at kende Ferrari i forvejen. Men fordelen kan være minimeret i og med at Ferrari har flyttet meget rundt på de interne linjer i teamet. For dem begge gælder det at det er i første del af sæsonen slaget skal vindes. Rollerne i Ferrari teamet er langt fra givet på forhånd, og begge kørere vil gå efter at sætte sig i respekt hos den anden.
En anden spændende duel, som vi kan følge hele sæsonen, er duellen mellem Toyota og Williams. Det hæderkronende engelske team har i år fået Toyota motorer, og det lægger pres på fabriksholdet. Hvis de ikke på konstant basis kan holde Williams bag sig, er deres fremtid i Formel 1 måske ikke så lang.
Og hvad så med de regerende mester fra Renault? Tjah, deres fordel er vel egentlig at siden Alonso forlod dem, og de ikke erstattede ham med en af de andre tunge drenge, men forfremmede Fisichella, har de fleste afskrevet teamet i kampen om VM. I virkeligheden er det en grov undervurdering af det team der har vundet VM de sidste to sæsoner og i virkeligheden også af Giancarlo Fisichella. Bevares, favoritværdigheden ligger hos de andre. Men man skal ikke afskrive den rutinerede italiener. Specielt hvis det bliver en sæson, hvor stabilitet kommer til at spille en større rolle end hastighed. En sejr i første løb skal man heller ikke udelukke, Fisichella har gjort det før.
Red Bull med den nye Adrian Newey bil virker ikke helt oppe i omdrejninger her før sæsonstart. Det samme gør sig gældende for Honda, der med deres spændende farvevalg nok skal få lidt opmærksomhed alligevel. Spyker er der vel ikke mange der regner meget med. Og for Toro Rosso og Super Aguri er der nærmest mere fokus på om bilen er lovlig eller ikke - og den sag kan komme til at strække sig langt ind i sæsonen.
Hvorom alting er, så starter sæsonen søndag morgen - og meget tyder på at der bliver spænding for alle pengene. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Albert Park18/03/07 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1 |