Vinder FIA over GPMA? |
Formel 1 19/02/07
|
|
Bilfabrikkernes organisation, GPMA, taber nu yderligere terræn til FIA. Renault har meldt sig ud med øjeblikkelig virkning. |
|
GPMA blev stiftet for at tage kampen op med både FIA og Bernie Ecclestone. Målet var kort fortalt at få større andel i tv-pengene og få større indflydelse på hvad der skal stå i Concorde aftalen. Det er i et stort omfang også lykkedes, men hvad nu? I efteråret meldte Toyota sig ud af samarbejdet, og nu forlader også Renault GPMA. Tilbage er så Mercedes, BMW og Honda. I kalenderåret 2006 var der for alvor trusler om at man selv ville etablere én alternativ serie, såfremt man ikke kunne blive enige med FIA og Bernie Ecclestone. Men via mange forhandlinger, enedes man om et kompromis, som dog nok mest er til FIA’s fordel i det lange løb. Bernie Ecclestone lider ikke nogen nød og søger stadig nye græsgange til sikre sig yderligere indkomst. Det er nu udenfor Europa at tingene skal ske ifølge Bernie Ecclestone. Renault oplyser blandt andet i deres offentliggørelse af bruddet med GPMA, at tiden for dem nu er inde til at indgå i en anden dialog med FIA om den fremtidige struktur og udvikling i Formel 1 sporten. Dermed er de for så vidt på linie med Toyotas holdning. En af tankerne bag den aftale som GPMA lavede med FIA, var blandt andet at skulle kunne udnytte viden og erfaringer fra Formel 1 til brug i bilfabrikkernes gadebiler. Endnu er det dog ikke kommet det store ud af det. Og spørgsmålet er vel egentligt hvor meget der vil komme. Noget helt andet er at, kan Renault, Toyota og Ferrari nu finde sammen i en eller anden form for fælles fodslag, kan de måske gå hen og blive en gruppe som kan lave en dialog med FIA om fremtiden i Formel 1. Det er bemærkelsesværdigt at de bilfabrikker der leverer kundemotorer til andre teams, nu er ude af GPMA. Dog lige med undtagelse af Honda, der leverer til Super Aguri F1. Her er der dog måske tale om et ”B” team? Dons
Læs mere om: Mild Seven Renault F1 Team |
|
| |