- 2007 bliver virkelig et banebrydende år for kartingsporten, forklarer teamchef og far Erik Sørensen. - Den internationale kartings ledende organ: CIK introducerer et helt nyt motorkoncept. Hovedideen i det nye tekniske tiltag er, at alle 3 internationale klasser: Formula A, ICA, ICA Junior skal anvende samme 125 ccm.-motor.
Bo Sørensen er klar til nye udfordringer på de europæiske karting-baner. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
CIK’s hensigt er samtidig at introducere mere slidstærke motorer på internationalt plan, og dermed medvirke positivt til at sænke konkurrence-omkostningerne. Samtidig skifter klasserne navne til: KF1 - KF2 - KF3 (KF = Karting Formula). Erik Sørensen konstaterer:
- Ikke helt uventet fik de nye motorer en forsinket debut til 2007-sæsonen med en endelig introduktion først i februar. - Dette kan dog blive vendt til en fordel for vores kartingteam, fordi vi får mulighed for at teste fra første omdrejning i de nye motorer.
Bo Sørensen skruer selv på sin go kart, når der er god tid mellem heatene. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Første alvorlige test for Europas frontrunnere udi karting bliver Winter Cuppen 2007 på den traditionsrige norditalienske bane: South Garda i februar. Her er Bo Sørensen & Co. naturligt repræsenteret blandt et felt på 100 kørere, idet sydvestjyderne havde stor succes i 2006 med at vintertræne i det lune vejr syd for Alperne.
- Det bliver specielt spændende at spotte fabrikken med den hurtigste motor, forklarer Bo Sørensen. - I vores kartingteam har vi allerede lagt billet ind på motormateriel fra en af topfabrikkerne. Derfor påregner vi at få kartens opsætning til at være konkurrencedygtig allerede ved 2007-premieren i South Garda.
Med den nye motor i KF3 påregner Bo Sørensen at få endnu mere fart i sin go kart. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Allerede i 2006 beviste Bo Sørensen sit flotte potentiale til topplaceringer på nordisk plan. I det traditionsrige Viking Trophy 2006 i Gõteborg blev resultatet en fjerdeplads. I det nordiske mesterskab scorede den sydvestjyske knægt også en startplacering i TOP FEM. Desværre bevirkede nervøsitet hos konkurrenterne, at Bo Sørensen måtte vinke farvel til en NM-podieplacering.
I 2007 påregner sydvestjyderne en fortsat fremgang således, at det bliver til slutplaceringer i TOP TRE for både Viking Trophy og NM, som i år køres henholdsvis i Norge og Finland.
- Årets højdepunkt bliver utvivlsomt EM-finalen, konstaterer Bo Sørensen. - Denne bliver i år kørt på Italiens længste rundbane på 1500 m., som ligger i Sarno lidt uden for Napoli og i vulkanen Vesuvs skygge. For inden køres EM-kvalifikationen i Belgien på karting-banen i Genk, hvor jeg naturligvis satser kraftigt på at komme gennem nåleøjet. Vores kortingteam får i begge tilfælde mulighed for at træne på EM-banerne i konkurrencetempo ved stævner tidligere på sæsonen.
For at øge skarpheden yderligere har Betty Racing lagt billet ind på deltagelse i den tyske mesterskabsserie: DJKM.
Betty Racing satser på at hjemkøre nye topresultater til Bo Sørensen i 2007. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I 2007 har Bo Sørensen fået fast tilknyttet en supervisor i den rutinerede motorsportsudøver i karting samt dansk mester i Formel Ford 1800: Jesper Carlsen - Varde. Teamet har desuden fået ny mekaniker: Rasmus Rasmussen, som selv har fejret mange triumfer på kartingbanerne.
Betty Racing Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Bo SørensenBetty Racing |