Spyker F1 var de første, som offentligt klagede over Super Aguri og Toro Rosso’s brug af 2006 biler til denne sæson. Nu bakker flere af de førende teams op om Spyker, og deres påstand om at teams selv skal designe og bygge deres egne biler i år.
(Reglementet giver dog et team lov til at købe et chassis af en uafhængig producent – redaktionen)
Red Bull teamet har, af naturlige årsager, holdt lav profil, og ellers er BMW F1 teamet det eneste team som endnu ikke officielt er kommet med en udtalelse, men efter at Mario Theissen har talt med forskellige pressefolk, så er der dog kommet nogle af hans meninger på bordet.
Theissen har blandt andet sagt til den engelske presse, at konflikten mellem Super Aguri, Toro Rosso og nogle af de andre teams meget sandsynligt kunne ende med en eller form for retslig afgørelse.
Både Super Aguri og Toro Rosso insisterer på, at de har bygget deres egne biler til denne sæson.
Men de andre teams vedholder påstanden om, at det kun er modificerede og videre-udviklede biler, lavet af andre hold sidste år, og at de to teams derfor overtræder FIA F1 reglementet.
Mario Theissen har indtil videre været meget diplomatisk i sine kommentarer til sagen og har kun sagt:
"Begge teams siger de arbejder indenfor regulativerne, og jeg ved ikke mere end det. Jeg ved at der nogle uenigheder mellem de to teams, og mindst et andet selvstændigt team. Lad os vente og se hvad resultatet bliver, men det kan godt ende med et retsligt opgør."
Spyker chef Colin Kolles har for nyligt sagt til pressen, at hans team ikke vil udelukke en voldgift, hvis der ikke snart bliver fundet et kompromis i sagen.
"Der er andre teams som ser sagen på samme måde som os. I 2008 bliver det en anden sag, men i 2007 er der klare regler og vi er klar til en voldgift."
Selv om Red Bull Racing har holdt lav profil, så har de givet Spyker medhold i deres sag, på trods af at Toro Rosso er impliceret i sagen. Firmaet Red Bull’s mening er, at Toro Rosso helt arbejder inden for reglementet, da det er et uafhængigt firma ved navn Red Bull Technologies, som designer og leverer de omtalte chassiser.
Mon Super Aguri skal benytte 2006 raceren igen i 2007, eller . . . . . . (Foto: Motorsporten.dk)
Toro Rosso chef Gerhard Berger syntes det er meget mystisk, at hans rivaler er utilfredse med hans 2007 planer.
"Der har været nogle klager fra vores konkurrenter, men jeg forstår ikke rigtig hvad de er baseret på" - sagde han og fortsatte - "jeg kan sige at vi holder os helt inden for regulativerne."
Gerhard Berger har været med i Formel 1 ’cirkuset’ som kører i mange år, og har efterhånden også en del erfaring på den administrative side i Formel 1.
Det får ham også til at kommentere klagerne yderligere:
"Vi har ingen skjult agenda. Det er normalt at konkurrenter klager over hinanden, og det må jeg vel vende mig til! Sidste år var de vores 10 cylinder motor, og i år er det vores chassiser. Jeg syntes det er et kompliment. at de er bange for os."
Honda Racing er endnu ikke kommet med en kommentar, det forventes heller ikke at de gør det, efter som de har et meget tæt samarbejde med Super Aguri. Selch
Læs mere om: Scuderia Toro RossoSuper Aguri Formula 1 |