Søren Clauding indledte aftenen med at byde velkommen og fortælle lidt om aftenens program, herefter kom Team GLAD.dk fra Kalundborg på scenen. Her kunne Jacob Glad og Troels Højvig Pedersenfortælle om hvordan de i efteråret 2006 havde vundet det 1000 kilometer lange Desert Storm Challenge i Marokko.
En gribende berretning fra et offroad rally hvor det ikke blot gjaldt om at køre hurtig men mere om at have færdigheder i terrenet.
(Foto: Motorsporten.dk)
Herefter var det blevet tid til at have Stephan Peterhansel, Kris Nissen og Marc Dullum igennem på satelittelefon fra ørkenen. Man kunne sagtens fornemme at foregik via satelit, men det var nu alligevel godt høre fra både Peterhansel og Kriss Nissen, hvilke overvejelser de gør sig, i forhold til den sidste halvdel af åre Dakar Rally.
Det var tydeligt at fornemme på Peterhansel, da han sagde at Mitsubishi er presset, og de godt ved at de næste dage er meget afgørende, for om Mitsubishi kan komme tilbage og tage den samlede sejr.
Kris Nissen var derimod meget ovenpå, dermed også mere snaksagelig, han fortalte om hvilke overvejelser man har hos VW. Han er dog godt klar over, at dette rally slet ikke er færdig endnu, og han poienterede at der stadig ikke var noget stort pres fra VW om at teamet skal vinde, men samtidig kunne man godt fornemme at han selv håber på at stå øverst på podiet i Dakar.
Sidst, men ikke mindst, var Marc Dullum igennem live på telefonen fra ørkenen, han var i højt humør, og fortaltet at det forløbig gik godt og at motorcyklen kørte rigtig godt.
Han forventer at kravle op igennem klassementet i den sidste halvdel af rallyet, og dermed komme igennem løbet med en fornuftig placering.
(Foto: Motorsporten.dk)
Ivan Reedtz-Thott kom direkte fra Marokko til Dakar Event med sine oplevelser fra Dakar Rally 2007. De havde været dernede for at supporte Marc Dullum, og var helt åbenlys flade efter at have kørt 5000 kilometer for at komme direkte til Dakar eventen i København.
(Foto: Motorsporten.dk)
Efter en kort pause, var det tid til aftenen hovedtaler, svenske Ove Andersson, som har været involdveret i motorsport i mange år, og og senest har han være motorsportschef for Toyota motorsport.
Ove Anderson berettede fra et langt liv med motorsport, hvor han blandt andet selv har været aktiv rally kører, inden han fik ansvaret for at opbygge Toyota motorsport i Köln. Her har han både opbygget og drevet rally teamet, Le Mans indsatsen, og senest Formel 1 teamet.
Temaet var lørdag var naturlig nok rallym og derfor var blandt andet Henrik Lundgaard også på scenen, da han jo blev europamester i rally i netop en Toyota.
Herefter kom der snak om både Le Mans, og Formel 1, Ove kunne fortælle at hans intention omkring Le Mans var at det skulle have været et 3-års projekt, men GT-one fik kun 2 chancer, da både det projekt og WRC blev lukket ned da Toyota valgte at skifte til Formel 1.
Han fortalte også folket, at har du ikke oplevet gløden af Le Mans ved at være der live, så skal det prøves. Oplevelsen er fantastisk. Han nævte faktisk Le Mans flere gange under den lange snak, og jeg fornemmede at han var meget ærgerlig over at Toyota valgte at lukke det gode projekt ned
Afslutningsvis kom det spørgsmål var nærmest uundgåeligt, hvad forventer Toyota af Formel 1 sæsonen 2007?
Her var Ove Anderson igen meget klar i mæglet, han sagde at Toyota har bygget en helt ny bil til 2007 sæsonen. Ikke bare renoveret 2006 modellen, men bygge en ny bil, hvor man også har bygget en helt ny aero-pakke, så som han udtrykte det - har Toyota den efter deres egen opfattele, den bedsste bil i feltet, men den opfattelse har de andre teams jo nok også, så vi er først kloge når kvalifiaktionen er kørt til det første Grand Prix.
(Foto: Motorsporten.dk)
Til forventninger om placering i 2007 sagde han, at forventninger til placering næsten altid gør at man bliver skuffet, og derfor forventer han at alle gør det bedste de overhoved formår, men med et smil kunne man se at den bedagede herre gerne så en Grand Prix sejr i år.
Alt i alt en fantastisk aften om motorsport i en vintertid, som på de hjemmelige bredegrader ikke byder på meget live racing. Vejgaard
Læs mere om: 06/01/07 - Dakar Rally |