En del af prisen var en test i en Formel 3 med det svenske team Performance Racing, der deltager i det britiske mesterskab. Torsdag den 21. december løb denne længe ventede test af stablen på Circuit de la 'Comunitat Valenciana Ricardo Tormo' i Valencia. Alexander HaegermarkAlexander Haegermark nåede at køre fire en-timers pas på den cirka 4 km. lange bane, altså omkring 80 omgange.
Haegermark beretter: ”Jeg begyndte i et meget roligt tempo for at lære både bilen og banen godt at kende inden der blev lukket mere op for farten. I forhold til Formel Renault 2.0 raceren som jeg er vant til, så har Formel 3 raceren langt bedre bremser og aerodynamik samt en meget højere topfart. Bremse og gearskifte teknik er anderledes, så jeg tog mig god tid til at vænne mig til det nye 'arbejdsmiljø”' i cockpittet.”
Videre siger han: ”Performance Racing er et yderst professionelt team og jeg havde hele testdagen to mekanikere og en racing engineer til at overvåge bilen. Efter cirke 320km på banen begyndte jeg at blive lidt mør, men det var virkeligt fantastisk at teste Formel 3’eren. I øvrigt var der flere Formel 3 biler på banen i form af biler fra det spanske og italienske samt andre biler fra den britiske serie. Reglementerne er lidt forskellige i de forskellige nationale serier og bilen jeg kørte fulgte det britiske reglement. Det som fornøjer mig allermest med testdagen er, at jeg var den tredjehurtigste af de såkladte 'scholarship' biler.”
Performance Racings ejer, Bobby Issazadhe, udtalte efter testen at det gik over al forventning og at Alex tog sig godt tid til lære banen at kende og i øvrigt var god til at modtage instruktionerne fra teamet. Han fortsatte med at sige, at der bliver holdt godt øje med alle der kører en Formel 3 test og at Alexander gjorde et godt indtryk. Han holdt sig på banen og forbedrede sine omgangstider for hver eneste omgang han kørte. En helt klart godkendt debut i en Formel 3, siger Bobby Issazadhe.
Som en fodnote til scholarship bilerne, kan det forklares at disse er mindst 1,5 sekunde langsommere end championship bilerne. Dette er grundet i nogle restriktioner i reglementet. Desuden er de britiske Formel 3 biler langsommere end de spanske i og med at spanierne kører på de bedre og hurtigere Dunlop-dæk, mens de britiske kører på Avon-dæk.
Tommy H. Galskjær Læs mere om: Alexander HaegermarkPerfection Racing |