Første gang Peugeot optræder på Le Mans er i 1926 hvor de stiller til start med 2 Peugeot 174 S. Succesen var dog til at overse. Begge biler udgik af løbet.
Herefter går der 11 år inden Peugeot igen har mod på at komme til start på Le Mans, men i 1937 kommer de til start med 3 Peugeot 302 DS Darl Mat. Alle 3 biler kom igennem løbet, og blev placeret på henholdsvis 7., 8. og 10. pladsen.
Det gav åbenbart Peugeot mod på mere så til løbet i 1938 byggede de Peugeot 402 DS Darl Mat, og kom igen til start med 3 biler. 2 biler udgik af løbet og den sidste kom hjem på 5. pladsen. Så kom 2. anden verdenskrig og Peugeot fik andre ting at tænke på.
Først i 1980 kommer Welter Meunier med en WM P 79 / 80 med Peugeot motor, og han eksperimentere med de noget specielle biler frem til 1987, hvor teamet Secateva kommer ind over projektet.
Secateva kommer til start med to biler WM P86 og WM P87, men begge biler udgår. Teamet er tilbage året i 1988 efter denne gang med WM P87 og den siden hen legendariske WM P88.
Begge biler udgår, men under kvalifikationen til løbet sætter franske Roger Dorchy en rekord der ikke siden er slået. Han opnåede en tophastighed på ikke mindre end 405 km/t på Mulsanne langsiden.
Det var iøvrigt også i 1988 at Kriss Nissen stillede til start for Leyton House Kremer teamet i en Porsche 962C, og de kom hjem med en 8. plads. John Nielsen kørte i en Jaguar XJR-9, men kom desværre ikke i mål. Thorkild Thyrring kørte Spice SE88C, men kom ikke igennem løbet.
Herefter går PSA koncernen igen i Le Mans dvale frem til 1991 hvor Peugot kommer tilbage med en fabriks satsning og C1 raceren kom til at hedde 905.
Peugeots comeback i 1991 blev ingen succes. (Foto: PeugeotMedia.com)
Deres debut på Le Mans gik mildest talt skidt. Alle Peugeot 905'er udgik, og under et af pitstoppene gik der tilmed ild i en af bilerne, men det lærte man tilsyneladende meget af.
I 1992 vinder Peugeot tilgengæld Le Mans med en opdateret 905'er Kørt af Yannick Dalmas, Mark Blundell og Derek Warwick.
Yannick Dalmas, Mark Blundell og Derek Warwick på vej mod sejren i 1992. (Foto: PeugeotMedia.com)
De gentager succesen i 1993 med Peugeot 905 Ev1 modellen, denne kørte Eric Helary, Geoff Brabham og Christophe Bouchut til sejr, og for at gøre triumfen total, så sluttede teamets to andre racere på anden og tredje pladserne.
De tre Peugeot team på sejrsskamlen efter 24-timersløbet i 1993. (Foto: PeugeotMedia.com)
Herefter trak Peugeot sig igen fra Le Mans 24-timersløbet.
Dengang var der ikke tradition for at man så solgte bilen til privat teams, så bilerne er i dag kun at finde på museum.
Dog har vi ikke været helt uden Peugeot siden 1993. Ved flere lejligheder har teams stillet op med Peugeot motorer i deres biler, men ingen egentlig fabriks satning.
Den kommer så til gengæld i 2007 hvor Peugeot vender tilbage til sportscar scenen for fuld styrke, og her taler vi selvfølgeligt om Peugeot 908.
Peugeots nye Le Mans racer - den dieseldrevne 908. (Foto: PeugeotMedia.com)
Den bil har ikke rullet en mester endnu, men det forventes at den første shakedown test kommer i begyndelsen af januar.
Læs også:
02.11.2006 - Hvem skal køre Peugeot 908 på Le Mans? Vejgaard
Læs mere om: Peugeot SportLe Mans |