Paul Ricard banen i Sydfrankrig er en af verdens mest højteknologiske baner, idet den bliver brugt af både Formel 1, GP2 og FR 3,5 teams som testbane.
Svinghastigheder over 250 km/t var en fornøjelse for den unge vestjyde! (Foto: steffenmoller.dk)
Det officielle navn for banen er Paul Ricard HTTT (High Tech Test Track)
Ud over at kunne mønstre 180 banekombinationer, lige fra 2,5 km til over 6km, har banen også et komplet sprinklersystem, der kan skabe alt lige fra støvregn til monsun-lignende vejrforhold.
Intet er overlagt til tilfældighederne, og alt er gennemført til mindste detalje. Cirka 200 fastansatte søger dagligt for, at banen overholder standarder, der er formel 1 værdige.
Tirsdag den 7. november mødte Steffen Møller første gang teamet Pons Racing, hvor de sammen gennemgik bilen og alle de tekniske aspekter der måtte være. Der blev gennemgået alt lige fra gearskiftet, der er flyttet op på rattet, til pit-limiteren og radiokommunikation. Nøjagtigt som i formel 1.
Den blå PONS-Racing racer bliver skubbet I garagen (Foto: steffenmoller.dk)
Onsdag kl.8.30 blev det tid til førermøde, hvor de 15 vindere af testen og nogle af de etablerede kørere og de øvrige deltagere gennemgik banen og dens sikkerhed. Derefter blev alle mand sluppet løs i de 450 hestes formelbiler. De 15 vindere af testen var udvalgt af Renault, og har alle leveret et topresultat i 2006.
For Steffen Møller forløb dagen over al forventning, da han allerede efter 8 omgange, kørte tider der viste sig at være ret så konkurrencedygtige.
Desværre for Steffen Møller viste bilens telemetri, at der var en fejl på bilens generator, der gjorde at den ladede med 18 volt, hvilket resulterede i at bilens batteri kogte over,
Dette betød at Steffen måtte blive pitten, indtil fejlen var udbedret. Dette skulle vise sig at være et større problem end som sådan, da det tog to timer inden fejlen var blevet udbedret. Der var kun 30 minutter tilbage af den officielle test og heraf nåede den unge vestjyde kun at få ti omgange.
Steffen Møller fik dog mulighed for, at bruge sine resterende omgange og nye dæk efter middag.
Steffen Møller fandt sig hurtigt til rette i bilen, og den 21-årige Team Århus Racing kører, fik på det nye sæt dæk sat nogen kanon tider, der bragte ham blandt de tre hurtigste i passet.
Steffen Møller udnytter hele banen på Paul Ricard! (Foto: steffenmoller.dk)
Steffen Møller udtalte efter testen: ”Det er det fedeste jeg nogensinde har prøvet! Bilen kører som en drøm, og gearskiftet på rattet er ren luksus. Jeg er meget imponeret over bilens køreegenskaber; den kan presses utroligt langt før man når grænsen - meget længere end jeg selv troede de første omgange. Specielt bremserne imponerede mig. Det tager lidt tid inden der kommer varme i kulfiberskiverne, men når de først er varme, er det lige før pupillerne er ude at røre visiret, når man træder på pedalen med venstre fod, da koblingen er placeret på rattet.
Bilen har så meget greb, at det kan sammenlignes med gokart, hvor der bliver kørt på utrolig bløde dæk. Den passer enormt godt til min kørestil, og jeg tror virkelig jeg ville kunne køre stærkt, hvis jeg fik en hel dag i bilen.”
Steffen Møller kørte da også utrolig hurtigt, taget omstændighederne i betragtning. Faktisk havde flere af årets vindere allerede testet FR 3.5 inden dagens test, som det fremgår af nedenstående tabel. Steffen Møller endte dagen med at være fjerde hurtigste debutant i klassen.
Alt i alt ser det positivt ud for den unge vestjyde, der efter hjemkomsten fandt et konkret tilbud fra et Formula Renault 3,5 team liggende på mailen, og ligeledes har tilbud fra Formel Renault 2.0 Eurocup teams.
Firmaerne El Con, IT Companion og NB Group fra Århus har sammen med det landsdækkende QuickPot dog sikret at Steffen Møller får endnu en test i sæsonen 2006.
”Det var dejligt at få vist, at jeg er hurtig til at omstille mig til en mere moderne og hurtigere bil med venstre fods bremsning. Det bliver rigtig spændende at få afklaret 2007 sæsonen, men jeg håber stadig på lidt mere test for mulige teams her i 2006. Så jeg fortsætter med at vedligeholde min fysiske form, der blev sat på prøve i Frankrig, hvor jeg klarede mosten”, udtaler en Steffen Møller, der står standby for mulige tilbud.
| | | | | | Nakken blev sat på prøve gennem de hurtige sving. (Foto: steffenmoller.dk) |
Læs også:
10.11.2006 - Steffen Møller tester top Formel Renault
02.11.2006 - Steffen Møller skal teste Formula Renault 3,5 ltr Læs mere om: Steffen MøllerPaul Ricard |