Jan Magnussen har netop testet to dage i Belgien, på Zolder og Spa, for at afprøve hans BMW 320si E90 efter at bilen er forsynet med ny motor, gearkasse og undervogn fra BMW Motorsport. Desuden blev testen brugt til at afprøve de Advan/Yokohama dæk, der skal køres med i Macau, ligesom der blev kørt bremser ind til brug for det prestigefyldte løb.
For Jan Magnussen er WTCC løbet i Macau afslutningen på en endnu en fantastisk sæson, hvor han kørte sig til 11 sejre i fire forskellige klasser. Den største sejr kom i årets Le Mans, hvor Jan Magnussen i Corvette for tredje år i træk, kørte sig til sejr i GT1 klassen sammen med holdkammeraterne Olivier Beretta og Oliver Gavin.
(Foto: Jan Kaiser)
Trioen havde også sejret i forårets amerikanske klassiker, 12 timers løbet på Sebring, hvor Jan Magnussen for første gang i karrieren kom i mål til et topresultat efter at være ramt af uheld i alle forudgående starter. ”Det har været en fantastisk sæson, men Le Mans sejren var uden tvivl sæsonens største sejr. Vi havde en hård kamp med Aston Martin og der skulle kæmpes hårdt for at få sejren i hus. Vi fik besked på at blive ved med at presse, hvilket til sidst gav resultat. Corvette Racing er et fantastisk team, at være en del af og med 6 sejre i mine 9 starter for Corvette, håber jeg da også, at jeg kommer i betragtning, når der på et tidspunkt kommer et ledigt sæde til hele ALMS sæsonen”.
I årets DTC mesterskab blev det desværre ikke til et mesterskab, til trods for Magnussens 7 sejre mod Casper Elgaards 5 sejre, men en kuriositet i pointgivningen, hvor at point i kvalifikationen var tællende, afgjorde mesterskabet til Elgaards fordel. Vel nok det eneste internationale motorsportsmesterskab, som er blevet afgjort af point i kvalifikationen. Havde der ikke været uddelt point efter kvalifikationen, havde Magnussen været mester med hele 10 point ned til Elgaard. ”Det er selvfølgelig rigtig surt, at det var pointene i kvalifikationen, der var afgørende. Men regler er regler og det accepterer vi selvfølgelig og så må vi se i øjnene, at vi var for lang tid om at finde farten i bilen til kvalifikationen. Men jeg kan da glædes over, at jeg i BMW koncernens mesterskab for BMW kørere verden over, fører over Casper (Elgaard – red.) med 10 point”. Med sæsonens 7 sejre bragte Jan Magnussen sig klart i front på listen over flest sejre i DTC. Med nu i alt 28 sejre har han, trods langt færre antal løbsstarter, hele 7 sejre mere end Casper Elgaard og 12 sejre mere end John Nielsen.
Igen i år fik Jan Magnussen også succes i den amerikanske sportsvognsserie Grand-Am. Jan Magnussen blev indkaldt som forstærkning hos sidste års mestre SunTrust Racing. I deres Pontiac-Riley fik Jan Magnussen en sejr på Laguna Seca sammen med holdkammeraten Max Angelelli, men dataene fra løbene var endnu mere imponerende i Magnussens favør. I hele fire af de seks løb formåede Magnussen, der altid startede løbene, at aflevere bilen til Angelelli i føring og på Sears Point skulle han kvalificere bilen og kvitterede med at give teamet dets eneste Pole Position i år. ”Grand-Am var rigtig sjovt. Der var masser af tæt ræs og det var konstant en duel på sekunder. Vi skulle nok have vundet et par løb mere, men sådan blev det desværre ikke. Men jeg ville absolut ikke have noget imod at køre sammen med SunTrust igen”.
Selvom sejren ikke kan måle sig med sæsonens øvrige sejre, så blev det også til sejr, da Jan Magnussen delte en Ford Escort med Charlotte Engell ved Copenhagen Historic Grand Prix i sommer. Løbet, der blev afviklet på bybanen ved Fælledparken, var et såkaldt Pro-Am løb, hvor den danske elite delte biler med de normale kørere fra det historiske mesterskab. ”Det var en rigtig sjov weekend. Den helt rigtige måde at holde en weekend fri fra motorsport… Vi skulle selvfølgelig passe på de flotte biler, men da først løbet gik i gang tror jeg ikke der var så mage der sparede materiellet”.
Om Jan Magnussen kan slutte sæsonen af i Macau med endnu en sejr, ved han ikke. ”Det kommer selvfølgelig meget an på, hvordan løbet udvikler sig. Jeg skal køre min egen chance for at tage point fra BMW kørernes rivaler, så derfor vil jeg selvfølgelig yde mit bedste og glæder mig meget til at køre på den snævre bybane. Men jeg kan selvfølgelig også komme ud for, at jeg skal afgive min position, hvis det kan få afgørende indflydelse på den endelige stilling i VM, men jeg kender betingelserne og det er jeg selvfølgelig klar til. Jeg er stolt over, at jeg er blevet valgt blandt alle BMW kørere i hele verden til at hjælpe med i Macau og derfor vil jeg naturligvis også være en team-player, hvis det kræves”.
WTCC løbet fra Macau kan følges på Eurosport. Læs mere om: Jan MagnussenMacau19/11/06 - Macau - WTCC |