Lørdag i den frie træning så alting ud til at skulle lykkes for Christoffer Nygaard. På Hockenheims halvvåde asfalt satte Nygaard tredje hurtigste tid, og havde store forventninger til tidstagningen. Det viste sig dog hurtigt at det ikke skulle gå helt som forventet. Banen var blevet tør, det betød at der kunne køres hårdere på cubes, og banen kunne udnyttes fuldt ud og lidt til. Nogle at de andre deltagere i ADAC VW Polo Cuppen brugte faktisk så meget af banen at bilen visse steder slet ikke var inde for det officielle baneområde.
Hockenheim banen har flere steder asfalt på begge sider af det egentlige sving. Denne asfalt er beregnet som en form som bremsezone i afkørselsområdet, hvis en chauffør ikke rammer et sving ordentligt. Denne weekend var problemet bare at flere af deltagerne bevist brugte disse områder i tidstagningen for at afkorte deres omgang og dermed køre en hurtig om gang og det lykkedes uden nogen form for straf.
”Jeg holdt mig inden for banen under min tidstagning, i en forventning om at banedommerne ville gribe ind med straffe efter tidstagningen, der skete desværre bare ikke rigtig noget med dem der skar genvej” - fortæller en lidt skuffet Christoffer Nygaard.
Resultatet blev at Christoffer kun kørte tiende hurtigste tid, og at ingen af de kørere som normalt er hurtige var med helt fremme på start gridden.
Lørdag morgen da løbet skulle køres havde de sorte skyer fundet vejen til Hockenheim, og der var lagt op til et rigtigt regnvejrs løb. For Christoffer betød regnen dog ikke noget.
”Jeg havde vist at jeg var hurtig i den fri træning lørdag, som også blev kørt på en fugtig bane og vidste jeg havde en god bil, så jeg så frem til at kører mig frem gennem feltet.”
Men helt så nemt skulle løbet ikke være for det unge danske talent. Christoffer fik en god start, og allerede i første sving lå han allerede nummer syv.
I sving to gik det så galt.
En anden deltager rammer Christoffer bil, og bilen får slået styretøjet skævt, meget skævt.
”Det var som om forhjulene pegede til hver sin side. Modstanden i bilen var så stor at jeg følte at jeg kørte de sidste 14 omgange med håndbremsen trukket” - fortalte Christoffer Nygaard efter løbet.
Det skæve styretøj betød at Nygaard stille og roligt røg ned gennem feltet, og sluttede endnu en uheldig weekend på en meget skuffende 21. plads.
”Det er altid dobbelt ærgerligt når det ikke er ens egen skyld, men nu må vi se frem mod næste sæson og se at komme videre” - slutter Christoffer Nygaard.
På trods af Christoffer har haft tre meget uheldige løb, som næsten ikke gav point, i slutningen af sæsonen, slutter han dog alligevel på en flot ottende plads i det samlede ADAC VW Polo Cup mesterskab 2006.
De nuværende regler i den tyske ADAC VW Polo Cup er udarbejdet sådan at en kører max. kan deltage i 2 sæsoner, og da Christoffer Nygaard netop har afsluttet sin anden sæson skal man ikke forvente at se ham bag rettet i en Polo næste sæson. Som tingene ser ud i øjeblikket vil Christoffer Nygaard og hans sponsorere arbejde på et sæde i næste års Seat Cupra Cup.
”Men andre ting kan også være en mulighed” - siger en lidt hemmelighedsfuld Nygaard.
Så hvem ved ? Måske er Christoffer Nygaard en af de unge talenter der får chancen i en konkurrencedygtig bil i vores danske DTC serie. Selch
Læs mere om: Christoffer NygaardHockenheim29/10/06 - Hockenheim - Polo Cup - DE |