De 3 BMW teams har nok haft en stor ambition, om at være styrende i år, men deres mål er ikke helt indfriet, selvom både forsvarende mester Andy Priaulx, Jörg Müller og Dirk Müller er blandt de kørere der er i mesterskabs betragtning.
Det er sikkert at BMW fortsætter i WTCC, og Andy Priaulx og Alessandro Zanardi er indtil videre sikre på at, fortsat være tilknyttet BMW.
Dog er Zanardi`s team uden en kvalificeret Spansk kører, så teamet hedder måske i fremtiden kun BMW Itali/Roal Motorsport.
BMW Team UK som kun stiller med en bil, har offentliggjort at der i fremtiden, sikkert vil være 2 BMWér. I Macua skal Jan Magnussen være team kammerat, med suveræne Priaulx, præcis som Duncan Huismann var i 2005 og efter en flot indsats kom Huismann ind i WTCC, samme kunne jo nemt ske for Magnussen, hvis han kan tilpasse det til hans Amerikanske aftaler.
Jörg Müller og Dirk Müller har ikke haft den bedste sæson i år, de har begge ikke været specielt stabile, en sejr til Dirk og 3 til Jörg, det er ikke været godt nok for de 2 BMW top kørere, de er begge med ud gangen af 2006 ude af deres kontrakter. Dirk er sat i forbindelse med DTM og Audi, Jörg holder en dør åben for fremtiden.
SEAT er klart det største team, med op til 7 biler, de 5 er ført frem af SEAT Sport Spanien. De 2 sidste står Team Oreca Frankrig for.
Rickard Rydell og James Thompson er begge uden skriftlig aftale efter d. 31/12 2006, og da SEAT ikke er sikre på, at de stiller op med 6 faste kørere i 2007, kan fremtiden for de 2 meget rutinerede kørere være usikker. Rydell er sat i forbindelse med BMW.
Alfa Romeo har endnu ikke åbnet helt op for nyheds godte posen, men rygter siger at de vil køre med, måske helt op til 6 Alfa Romeo 147, hvor de 2 skulle være diesel. Alle 3 nuværende kørere har gjort et fantastisk arbejde, med deres forældede Alfa Romeo 156. Bla. fører Augusto Farfus mesterskabet inden Macau.
Det italienske team N. Technology skal stadig stå for at fremføre bilerne.
Ray Mallock og Chevrolet er på 2. år af en 3 års plan og fortsætter uændret i 2007, hvilket de sidste løb beviser er en klog beslutning.
Der er dog mulighed for at RML får er søster team, da Maurer Motorsport vil tage et fuldt år med 2 stk. 2005 modeller af Chevrolet Lacetti.
JAS Motorsport viser tit at de har godt styr på Hondaérne, men de mangler noget stabilitet, især med deres chauffør valg, måske skulle de kigge lidt til DTC og Martin Jensen.
Men Honda fabrikken har efter deres første sejr med Jenson Button, givet udtryk for at de mere markant vil gå ind i et fabriksstøttet team, med JAS.
LADA har hele året været officielt anmeldt i WTCC, men interne problemer hos den russiske fabrik, har forsinket deres WTCC debut, men det er ikke udelukket at vi kommer til at se Lada i 2007.
Renault boss Carlos Ghosn har udtalt at den franske fabrik overvejer standard mesterskabs comeback i 2008 enten med Megane eller Laguna, dermed bliver listen af interesserede fabrikker lang, den rummer bil mærker som Nissan, Mazda, KIA og Dodge.
Den endelige kalender for 2007 er offentlig gjort og byder på et ekstra løb, så verdensmesterskabet skal køres på 11 forskellige baner med 22 tællende heats.
11 March BR Curitiba
15 April MEX Puebla
20 May E Valencia
03 June F Pau
17 June CZ Brno
08 July P Porto
29 July TR Istanbul
02 September D Oschersleben
23 September GB Brands Hatch
07 October I Monza
18 November MO Macau
Nyt er at sæsonen starter allerede i marts måned og det er i Brasilien. Magny Cours er erstattet af et gade løb på den 2,7 km lange snævre bane i gaderne i Pau, og Portugal er med på den gamle F1 bane Porto, som er hele 7,3 km lang.
Macau skal igen lægge asfalt til afslutningsgyseren i november.
Alle løb sendes igen live på Eurosport. Læs mere om: Macau19/11/06 - Macau - WTCC |