Dette stod helt klart allerede om lørdagen, hvor motorproblemer forhindrede Jason Watt i at følge op på de flotte resultater fra Padborg Park, den ny motor stod af allerede i forbindelse med den fri træning.
Det gik dog væsentligt bedre for David Falch, der her kørte sig til en placering som nummer 11.
Jason Watt. (Foto: Motorsporten.dk)
Tilbage i pitteltet kunne teamet konstatere at den nye motor var helt færdig, og selv om alle kræfter blev sat ind på opgaven, var der ikke mulighed for teamet for at få Jason på banen i den anden træning.
David kørte her 9. hurtigste tid.
"Min bil kørte bare perfekt i dag, så vi valgte at køre få omgange i begge de træningerne, for at spare lidt på materiellet" - fortalte David Falch.
I løbet af lørdagen lykkedes det at skaffe en anden motor til Jasons bil, så han kunne være startklar til søndagens kørsler, men det var ikke en motor i aller nyeste specifikation, og dermed ikke helt så hurtig som den motor som man havde håbet Jason skulle køre med.
Men da reglementet kræver at man skal have deltaget i den 2. træning - den officielle træning - så krævede det en dispentation før Jason kunne køre på banen. Dette forløb dog heldigvis problemfrit.
Så begge ARTS teamets Peugeot 307 EPO racere var med til første runde af kvalifikationen, hvor Jason og David placerede sig på henholdsvis 7. og 9. pladserne - den gode stil var tilbage.
I anden runde sluttede Jason på 8. pladsen, som den hurtigste af de kørere der ikke kom med i slutrunden, blot 0,064 sekund skilte ham fra at komme med i tredje runde. David kørte her 13. hurtigste tid.
David Falch. (Foto: Motorsporten.dk)
"Raceren kørte bare som den skulle, og det var dejligt oven på udskiftningen af motoren" - var Jason Watts kommentar.
"Jeg var godt med i første runde, hvor det bare gik som en drøm, men i anden runde kom der mere og mere understyring" - var David Falchs kommentar til kvalifikationen.
Det viste sig efterfølgende at differentialespærret i Davids racer havde givet op, så der var travlhed hos ARTS mekanikere inden prefinalen.
Pre finalen udviklede sig meget forskelligt for de to ARTS kørere.
For Jason der startede på 8. pladsen gik det ikke helt så hurtigt som han havde håbet på, og han måtte afgive flere placeringer, sålede at han efter de 14 omgange sluttede på 14. pladsen.
David fik en rigtig god start i prefinalen, og han kørte sig op på 8. pladsen i løbet.
Jason Watt:
"Løbet startede meget godt, men så begyndte jeg at få problemer med spærredifferentialet på raceren, og så er det svært at hænge på!"
Så til finalen var det David der skulle starte foran Jason, på henholdsvis 8. og 14. pladserne, men en skidt start fra Davids side gjorde at de fulgtes ad det meste af løbet, som endte med David på 12. pladsen og Jason på 14. pladsen.
Jason Watt og David Falch. (Foto: Motorsporten.dk)
"Jeg fik en rimelig god start på prefinalen, men en elendig start på finalen, hvor jeg bare slet ikke havde omdrejninger nok på motoren da starten gik, og det kostede mange placeringer" - udtaler David Falch.
"Det var totalt uheldigt, først med motoren og så med spærre-differentialet, men vi gjorde hvad vi kunne" - var Jason Watts kommentar til DM Finalen.
Weekendens pointhøst for de to ARTS kørere blev på 12 DTC point til David og 4 til Jason, dermed overhalede David sin teamkollega i mesterskabet, hvor de blev placeret på 11. og 12. pladserne.
I teammesterskabet kørte de to kørere ialt 135 point ind til ARTS teamet, der hermed sluttede på 8. pladsen ud af de 19 deltagende teams.
Udover DTC og team mesterskabet, deltog David også i privatkørernes mesterskab, her kørte han 214 point hjem, hvilket var nok til at placere ham på 5. pladsen - kun 2 point fra 4. pladsen!
"Når man tænker på at vi er et amatør team, der er oppe mod de store professionelle teams, så syntes jeg vi har klaret det flot, speciel den sidste tredjedel af sæsonen var rigtig god for mig, så en stor tak til gutter hos ARTS!"- slutter Jason Watt.
"Alt i alt har det været en god sæson, vi har vist at vi kan følge med i klassen, og det syntes jeg også placeringerne i mesterskabet viser. Jeg blev nummer 11. generelt, og nummer 5 i privat cuppen, og det selv om jeg er udgået med mekaniske problemer flere gange" - slutter David Falch - "vi var meget tæt på vores målsætning, som hed top 10 i DTC mesterskabet. Nu er sæsonen slut, og jeg vil gerne takke alle der var med til at gøre dette muligt!"
Også sportsdirektør Lars Vendelbo er rimeligt godt tilfreds med sæsonen:
"Vi må vel nok sig at vi har fået det bedste ud af det under de givne omstændigheder, begge vores kørere og teamet har gjort alt hvad det kunne for i fællesskab at opnå disse resultater. Vi har alle lært meget, og står derfor endnu bedre rustet til 2007 sæsonen" - udtaler Lars Vendelbo - "vi har endnu ikke taget nogen beslutning om hvilke biler vi stiller til start med næste år, eller om hvem der skal køre dem." Hr. Nielsen
Læs mere om: David FalchJason WattAutoforum Racing Team SilkeborgJyllandsringen15/10/06 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge - DM |