Løbet startede stort for Seat som for 3. løb i træk var hurtigst i kvalifikationen.
Det var svenske Rickard Rydell der satte en tid på 4. omgang, som ingen andre senere kunne indhente, vejret gjorde, så det ikke var muligt, da regnen langsomt kom til Istanbul park.
Kun 2 dage før løbet fyldte Rickard Rydell 39 år, han startede sin karriere med karting og blev bla. svensk mester og nr. 2 til nordisk mesterskab i 1984 i en Sonder Kart en dengang dansk produceret go-kart af Aage Søndergaard.
Allerede i 1987 debuterede Rickard i svensk F3, en klasse han dominerede i 2 sæsoner, med 2 2. pladser i mesterskabet.
I 89 tog Rickard til England, som så mange andre, her deltog han i britisk F3 og i 1992 vandt han det store Macau Grand Prix foran kørere som Pedro Lamy, Jacques Villeneuve og Tom Kristensen.
Hele 2 gange sluttede Rickard i top 3 i det japanske F3 mesterskab, inden han vendte tilbage til England for at starte en karriere i standard biler (BTCC) og som svensker var det naturligt at han kørte Volvo.
Hans BTCC periode toppede i 1998, hvor han vandt mesterskabet i en Volvo S40.
2001 kørte han FIA GT mesterskab vandt 2 løb, for at i 2002 starte i ETCC i en Volvo S60.
I 2004 blev han fast kører i det spanske SEAT team og kvitterede allerede med en sejr til Seat dengang en Toledo.
Det er blevet til 21 podie besøg indtil nu i WTCC og ETCC, og Rickard ligger i mesterskabs mulighed på en flot 3. plads kun 4 point efter førende Priualx.
15. afd. startede som planlagt på en tør Istanbul park, og det var lynhurtige Alex Zarnardi der kom bedst fra start, med Rydell 2.er.
Kampen bag Rydell var hård især mellem Duncan Huismann, Gabrielle Tarquini, Yvan Muller og Dirk Müller.
Det blev en suveræn Zarnardi der fik sin første WTCC sejr i første løb uden ombytnings regler, han førte fra start til slut og satte ligeledes hurtigste tid.
Nr. 2 blev Rydell foran Taquini.
De 5 først placeret i mesterskabs stilling scorede ingen point, så pludselig lå 3 kørere på en delt 2. plads, med 49 point, mod Priaulx 58.
Som vejrudsigten havde forudsagt ville der komme regn, men at bundproppen vil blive taget havde de ikke sagt, så arrangørerne måtte udsætte starten til 2. heat 16 VM afd. med hele 2 timer, før de vurderede at det var sikkert nok til at starte igen.
Efter en hård kamp i 1. heat startede Tom Coronel forrest, med en overraskende hurtigt Nicola Larini lige efter. Men det var Peter Terting der stak af efter en kort duel med Chevrolet køreren Larini, der tog 2. plads.
Coronel bakkede og Dirk Müller lå længe 3'er.
Tarquini sætter pludselig tempoet op, og køre op gennem rækkerne, for at på sidste omgang at ”overhale” hans team kammerat Peter Terting.
Så resultatet af 16 afd. Blev 2 gange Seat i front, Gabrielle Tarquini og Peter Terting derefter kom Chevrolet´s Nikolai Larini, som sikre Chevrolet teamet´s 2. podium tur i træk.
Team ordre eller ej Taquini var klart heatets hurtigste mand, og han er nu kun 1. point efter førende Priaulx.
Stilling i VM efter 15 og 16 afd.:
1. A. Priaulx | 58 |
2. G. Tarquini | 57 |
3. R. Rydell | 54 |
4. D. Müller | 51 |
5. J. Thompson | 49 |
6. A. Farfus | 46 |
I konstruktørernes mesterskab har SEAT igen overhalet BMW, de er nu foran med 201 point mod BMW 192, der er også ved at være spænding om 3 pladsen, idet Chevrolet nærmer sig, er nu kun 12 point efter ALFA.
Krisen er ved at være tydelig hos BMW, ingen udmelding om fremtiden, kun briten Andy Priaulx er sikker på fast sæde i 2007 hos BMW team UK/ Racing Bart Mampaey.
Bart Mampaey har udtalt at teamet i fremtiden vil stille med 2 biler, og allerede til sidste afd. i år stilller de op med 2 biler, og det giver så pludselig Jan Magnussen en mulighed!
BMW har valgt det danske mega talent til at hjælpe, med at komme ind i kampen.
Desværre er det ikke blevet muligt til løbet i Valencia, men på by banen Macua kommer vi til at se Jan Magnussen i en yderst konkurrence dygtig BMW, og Eurosport sender selvfølgelig løbet live. Læs mere om: Andy PriaulxRickard RydellIstanbul Park24/09/06 - Istanbul Park - WTCC |