Ulykken skete i Targa West rallyet i Perth-området, Vestaustralien, hvor Brock og codriver Mick Hone deltog i en Shelby Cobra Daytona-replica. I kampen mod sekunderne og konkurrenternes 4WD Subaru og Mitsubishier og diverse Porscher gik det galt på den regnglatte asfalt. Bilen skred ud og ramte et træ i førersiden med fatale konsekvenser for køreren, mens codriveren slap med kvæstelser.
Det er ganske vist næsten ti år siden Peter "Perfect" Brock lagde den professionelle karriere bag sig, men længe inden var han en institution. Hans optimistiske sind, focus på fremtiden og en filosofisk kommentar til altid nærværende TV-reportere i både med- og modgang, gjorde ham til stjerne allerede i 1970'erne. Men ikke nok med at han kunne sælge sig selv uden for bilerne, så kunne han også køre dem!
Peter Brock i Holden Marlboro Dealer Team Torana A9X australske gruppe C-bil anno 1978. Først vandt han sin anden standardvognstitel og sidst på året føjede han sejrene på Sandown 500 og Bathurst 1000 til, hjulpet af Jim Richards. (Foto: GM Media)
Tre gange vandt han den australske standardvognstitel og med 37 løbssejre i serien er han stadig den mest vindende kører. Hans finesse bag rattet var også en stor hjælp i langdistanceløbene, Sandowns 500 kilometerløb og hovedbegivenheden Bathurst 1000, som han vandt ni gange hver! Det var tre sejre på stribe i slutningen af 1970'erne, der gav ham tilnavnet "King of the Mountain". Resultater som disse gav fans på lægterne og respekt hos konkurrenterne.
Størstedelen af karrieren foregik i Holden standardvogne fra hjemstaten Victoria. Deres veje skildtes indtil flere gange, men de to var noget nær forbundet af en usynlig navlestreng, så hver gang blev skårene klinket og samarbejdet kunne fortsætte.
Peter Brock har mest holdt sig til standardvognsløb i Australien og New Zealand, men viste flere gange eksempler på sin kunnen i Europa. Allerede i midten af 1970'erne blev Le Mans prøvet, mens andenpladsen i Spa's 24 timer standardvognsløb i 1977 blev hans bedste internationale resultat. I 1986 deltog han desuden i en række udvalgte EM-løb for standardvogne, men koncentrerede sig herefter om den hjemlige scene.
I 2001 gjorde han comeback som teamejer i V8 SuperCar serien. (Foto: GM Media)
Han kunne også være kontroversiel. Således fyrede Holden ham kort før 1987-sæsonen, da han promoverede "Polarizeren" på udvalgte Holden gademodeller. Ideen med denne dims, var at den vendte energistrømmene i en bil i samme retning, hvilket Holden vendte sig imod.
De efterfølgende år kunne man derfor se Peter Brock i BMW og Ford-produkter. Specielt sidstnævnte mærke var noget af en muldfuld at sluge for mange mennesker i et land hvor man enten er Ford eller Holden-fan.
Udenfor banerne har Brock desuden haft utallige offentlige optrædener i forbindelse med alt fra hjælp til sygdomsramte børn, til australske "Jensers" krig mod terror.
I en uge der også kostede krokodillejægeren Steve Erwin livet, er der derfor ikke noget at sige til hvis Australien føler sig hårdt ramt, nu hvor endnu en af deres store sønner er revet bort.
Mount Panorama, Bathurst. Når det årlige 1000-kilometer standardvognsløb køres, gennemkører vinderbilen altid 161 omgange. 161 gange op ad bjerget, til toppen der meget passende kaldes Skyline, og 161 gange ned. Peter Brock klarede jobbet bedst af alle på den specielle naturbane. Du skal nu forestille dig ham i din egen favorit af hans mange biler, bare fortsætte ud i den blå luft fra Skyline til evigheden...
(Foto: GM Media)
Peter Geoffrey Brock
26. februar 1945 – 8. september 2006Jesper O. Hansen Læs mere om: Peter Geoffrey BrockBathurst |