5. afdeling
Lørdagens træning gav for Toms vedkommende forhåbninger om en plads i anden shoot-out runde, 1/10 sekund var hvad der manglede op til top 15, for Jørgen var tiden mindre vigtig end at få kørt nogle omgange i Hondaen da han jo ikke havde fået testet bilen siden løbet på Ring Djursland. Alligevel rakte hans tid til en 21. plads i det 25 mand store felt.
Shoot-out
Til shoot-out 1 var banen blevet lidt langsommere og Tom formåede ikke at køre op til de tider han havde kørt ved formiddagens træning og måtte derfor nøjes med en lidt skuffende 19. plads, Jørgen har efter hånden monopol på 21. pladsen og den beholdt han også denne gang. Vi skulle altså starte dagens prefinale fra henholdsvis 10. og 11. startrække.
Prefinale
I løbet af præfinalen lykkedes det for både Tom og Jørgen at forbedre deres placeringer. Efter nogle tætte og spændende kampe med konkurrenterne lykkedes det for Tom at avancere 4 pladser til en 15. pladser og Jørgen fik hentet en enkelt placering så han i finalen skulle starte som nummer 20.
Finale
Det blev en meget spændende finale, hvor Tom desværre fik motorproblemer to omgange før mål og måtte køre i pit med et ødelagt plejlstangleje og da vi ikke har en reservemotor så det ikke ud til at Tom ville komme på banen i søndagens 6. afdeling.
Jørgen fik kæmpet sig yderligere frem i feltet og kunne slutte på en flot 15. plads generelt og en 6. plads blandt privatkørerne.
(Foto: Team FDM Motorsport)
Lørdag aften
I løbet af lørdag aften fik Tom imidlertid strikket en aftale i stand med Hans Hartmann om at køre i hans Honda Accord, og da alle DTC kørerne godkendte aftalen havde Tom alligevel en bil at køre i søndag.
6. afdeling
Søndag morgen blev for Toms vedkommende brugt på at samle godkendelser ind fra de andre kørere og da de var på plads var det tid til at forberede sig mentalt på omstillingen til den ”nye” bil. Tom har en enkelt gang prøvet bilen ved en test på Ring Knutstorp, men ikke kørt mere end fire omgange i den. I Team FDM Motorsport var alle meget spændte på konstellationen, vi ved alle at Tom er et kæmpe talent og nu fik han muligheden for at køre i en meget konkurrencedygtig bil.
Jørgen havde fået overstået lørdagens løb uden problemer så mekanikerne skulle kun gå bilen efter og justere lidt på undervognen til søndagens løb og klokken 11.05 var både Tom og Jørgen klar på banen til den frie træning.
Vejret havde ændret sig radikalt fra lørdag til søndag, hård vind og regn sørgede for en våd bane til den frie træning.
Tom lagde stærkt ud i Accorden og sluttede træningen med en tid der var 10. bedst mens Jørgen overraskede lidt med at komme ind som 14. hurtigst. Ikke underligt at teamet gik og håbede på lidt regn i løbet af dagen!
Shoot-out
Der var kun ca. 20 minutter mellem træningen og shoot-out 1 hvor alle bilerne deltager så det var lidt begrænset hvad der kunne nås at lave af ændringer på bilerne. Vi blev i pitten med Jørgens bil, holdt godt øje med skyerne og krydsede finger for en lille byge, desværre havde vi ikke vejrguderne med os og banen var allerede tørret en del op, så vi valgte at køre ud på slicks. Det så længe lyst ud for Jørgen, men mod slutningen gik det meget hurtigt ned gennem rækkerne og igen blev det til en 21. plads, monopolet blev altså ikke brudt i denne omgang.
For Tom og Accorden blev det til en 15. plads og dermed lige nøjagtig adgang til shoot-out 2. I anden runde fik han hevet lidt mere ud af Accorden og sluttede med en placering som nummer 13.
(Foto: Motorsporten.dk)
Prefinale
Prefinalen byder, som om lørdagen, på avancement for begge vores kørere og igen er de involverede i tætte kampe undervejs, men da Tom mister hele frontspoileren og dermed en vigtig del af bilens aerodynamik, må han give sig i et par situationer, men formår at beholde sin placering som nummer 13.
Jørgen stormer frem i feltet og slutter af med en hård kamp med Rene Rasmussen, Team Essex Invest, som slår Jørgen i kampen om 15. pladsen med beskedne 12/100 af et sekund. Det bliver altså til generelle placeringer som 13 og 16, i privatkørernes regnskab giver det placeringer som nummer fem og otte.
Finale
Tom og Jørgen starter altså finale fra 13. og 16. pladserne. Toms bil får i pausen monteret en ny front og han er hurtigt med i kampen om topplaceringerne mellem privat kørerne og efter en drabelig duel med Phillip Andersen, Team Essex Invest, slutter han på en generel niende plads og vinder af privatkørernes løb. Pokal, laurbærkrans og blomster skal for første gang uddeles til en kører i Team FDM Motorsport, ”desværre” bare i et andet teams bil. Men en stor tak til Hartmann Racing og Hans Hartmann for at overlade bilen til Tom.
Jørgens finale løb var mindst lige så spændende som Toms. Efter flere tætte dueller fik Jørgen kørt bilen i mål på en generel 15. plads og en sjette blandt privatkørerne.
Team FDM Motorsport Læs mere om: Jørgen WeinreichTom PedersenFDM MotorsportHartmann RacingJyllandsringen03/09/06 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge - DM |