I pre-finalen gav Casper Elgaard, Århus, på ny en opvisning mage til den, han havde leveret dagen forinden, og det så længe ud til, at teamkammeraten John Nielsen, England, vil ham følge ham over målstregen på andenpladsen. Men da der manglede nogle få omgange af løbet, begyndte John Nielsens bil at blive langsommere. Først smuttede Jan Magnussen, England, og Henrik Lundgaard, Hedensted, forbi, og på selve målstregen kunne Martin Jensen, Albertslund, tage fjerdepladsen fra veteranen.
John Nielsens strategi gav ham en personlig rekordsejr og en forøget mesterskabsføring til Casper Elgaard, da han lod Henrik Lundgaard og Jan Magnussen slippe forbi i finalen (Foto: Birger Vilén)
”Det var en bevist beslutning, at vi gjorde det,” sagde John Nielsen med et stort smil i pausen mellem pre-finalen og finalen. ”Vi kører for, at Team Essex kan vinde, og hvis jeg kan starte på pole position i finalen og vinde den, så har vi de bedste chancer for at give Casper (Elgaard, red.) et større forspring i mesterskabet.”
Taktikken holdt. John Nielsen strøg af sted, vandt søndagens finale og satte dermed ny absolut rekord med 13 finalesejre. Men den egentlige kamp stod mellem Jan Magnussen og Casper Elgaard, der startede finalen som henholdsvis nummer fire og fem. Den dobbelte mester lavede en bedre start og kom på siden af Jan Magnussen, og selv om de to lå side om side på første omgang, så måtte Jan Magnussen til sidst trække det korteste strå og slutte på tredjepladsen bag Casper Elgaard ved det ternede flag.
”Casper starter jo rigtig godt, og det gør jeg også normalt,” sagde Jan Magnussen. ”Jeg fik at vide, at jeg var tæt på tyvstart i pre-finalen, så jeg var lidt forsigtig, men jeg kom bare ikke af sted. Jeg prøvede hårdt på at komme forbi senere i løbet, men jeg havde ikke temperaturen i dækkene til at kunne gøre det.”
Resultatet betød ikke bare, at Jan Magnussen satte terræn til overfor Casper Elgaard i mesterskabskampen, men også at hans imponerende række på fem finalesejre i træk blev brudt. ”Det er lidt irriterende, men jeg vidste nok godt inderst inde, at den ikke holdt året ud.”
Dagens DTC-afdeling blev præget af en dramatisk start, da Michel Nykjær, Tappernøje, og Michael Outzen, Ringe, stødte sammen i positionskampen på vej mod første sving, og det frarøvede de to outsidere deres chance for at blande sig i topresultatet. For sidstnævnte kører var det også en alvorlig bet i kampen om DTC Cuppen, da Philip Andersen, Risskov, her kunne udbygge sin føring. Men faktisk var det en helt anden privatkører, der var søndagens sensation.
Efter at hans Honda Civic Type-R var gået i stykker efter lørdagens løb, fik Tom Pedersen, Christiansfeld, chancen for at overtage Hans Hartmanns, Herning, Honda Accord Euro-R.
Tom Pedersen stod for dagens sensation, da han blev bedste privatkører i finalen efter at have overtaget Hans Hartmanns Honda Accord (Foto: Birger Vilén)
”I pre-finalen fik jeg et slag ind på forhjulet og mistede kofangeren, og bilen blev slået ud af sporing, men da vi fik det rettet ud til finalen, kørte bilen bedre,” sagde Tom Pedersen, som med en niendeplads endte med at blive bedst placerede privatkører. ”Jeg tror, at jeg selv lavede tre overhalinger, og så lå jeg sammen med de andre, som klokkede i det, og så kunne jeg komme udenom. Målet var bare at komme i top 10, så det var godt nok.”
En anden kører, der fik lavet et flot avancement var Jason Watt, Herlev. En motoreksplosion betød bageste startposition til pre-finalen, men her kørte han sig frem til en tolvteplads. I finalen måtte han dog udgå efter en påkørsel af Martin Pedersen, Køge. Læs mere om: Jyllandsringen03/09/06 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge - DM |