Henrik Møller Sørensen har ført SSC Challenge siden Padborg i maj, men intet er afgjort. (Foto: Motorsporten.dk)
I det endelige regnskab tæller de 14 bedste af 16 resultater med i den samlede pointstilling og det er ved at sætte en rigtig interessant situation op. Henrik Møller Sørensen fører godt nok med 215 point, 31 mere end Jens Ole Mathiesen på andenpladsen og yderligere 17 ned til Jørgen Hansen på tredjepladsen. Men hvor begge BMW-kørere allerede har nuller i pointregnskabet, er Henriks dårligste resultater to andenpladser, hvilket svarer til 30 point – og så er der pludselig ikke meget at give af.
VestiVejlebo-tvillingerne: Johnny Vejlebo i nummer 123 og Peter Vesti i 101, her fra åbningsløbet. (Foto: Motorsporten.dk)
Nissan-køreren kan tilmed forvente hård modstand i gruppe 1 fra de to VestiVejlebo Racing Peugeot 306’ere med Peter Vesti og Johnny V. Nielsen. Vesti har ladet Toyota’en blive hjemme og i stedet fundet sin Peugeot frem, som han vandt med på Padborg Park i maj, mens Johnny vandt ved åbningsløbet i sit eksemplar. Som lidt ekstra krydderi ligger Peter Vesti i tæt kamp med BMW-køreren Kim Morgan Jensen i kampen om andenpladsen i gruppe 1.
Kim Morgan Jensen får brug for tørvejr i kampen mod forhjultrækkerbrigaden. (Foto: Motorsporten.dk)
Jesper Ternvalt kommer på visit i sin Citroën Xsara DTC-bil. (Foto: Anders Molin - Nimo Foto)
Dertil kommer DTC-køreren Jesper Ternvalt, der denne gang kører SSC med sin Citroën Xsara, men dog ikke kæmper om point.
To der kæmper om point og som også bliver interessante at følge, er Niels Christiansen i sin nyindkøbte VW Golf og Morten Jensen i ”Nille’s” aflagte Renault Clio. Golf’en har potentiale til at være med helt fremme, mens Morten var med i den bedste del af feltet, da han debuterede i bilen ved seneste løb på Ring Djursland.
Jens Ole Mathiesen fører i gruppe 2... (Foto: Anders Molin - Nimo Foto)
...men kan forvente stort besvær med Jørgen Hansen. (Foto: Anders Molin - Nimo Foto)
I gruppe 2 har Jens Ole Mathiesen været den dominerende i første sæsonhalvdel, men et skifte til en skrappere M3-model har pludselig givet Jørgen Hansen hvad der ligner en fordel. Deres første møde på ved seneste løb på Ring Djursland endte uafgjort 1-1, men da var Jørgen og bilen endnu ikke helt fortrolige med hinanden.
Johannes Graversen leverede spektakulær kørsel ved åbningsløbet. (Foto: Motorsporten.dk)
Foreløbig er samtlige gruppe 2-sejre i pointkampen gået til BMW’er, men Grand Prixet kan godt ændre på den rekord. Johannes Graversen, der var åbningsløbets ubetingede hurtigste, men også uheldigste deltager, er tilbage med sin Fiat X1/9 Turbo og kan således ”hjælpe” Henrik Møller Sørensens bestræbelser på at holde Challenge-føringen, selv om de kører i hver sin klasse!
Ellmies og AMG-Mercedes'en var totaldominerende ved senste løb på Ring Djursland. (Foto: Motorsporten.dk)
Men måske skal Grand Prix-vinderen findes bag en tretakket stjerne, for Klaus Ellmies og AMG-Mercedes’en er tilbage. Den tidligere DTM-bil dominerede de seneste løb på Ring Djursland, men kører uden for pointkonkurrencen.
Bjørn Henning Bøe og Supra'en var med da Jyllands-Ringen blev udvidet til sit nuværende format i 2003-udgaven af Grand Prix Danmark. (Foto: Motorsporten.dk)
Et andet lidt ældre gensyn bliver med norske Bjørn Henning Bøe og hans Toyota Supra Twin Turbo. Nordmanden var blandt de hurtigste gruppe 2-kørere, da han fik sølvmedalje for sin indsats i 2003, men det skal blive interessant at se hvor meget Toyota’en har udviklet sig i forhold til de danske konkurrenter i de mellemliggende tre år.
Der foreligger foreløbig i omegnen af 30 anmeldelser til weekendens løb, hvilket plejer at garantere masser af action gennem hele feltet. Løbet markerer samtidig et glædeligt comeback for Special Saloon Car i forbindelse med Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen. Sidst klassen var udskrevet ved dette løb var i 2003, dengang med Lars Schönemann og norske Dagfinn Larsen som vindere i henholdsvis en Porsche og en Lotus.
Jesper O. Hansen Læs mere om: 03/09/06 - Jyllandsringen - Special Saloon |