En ændring af baghjulsophænget skulle prøves for første gang på den teknisk krævende Ring Djursland, og allerede under træningen, der blev afviklet på en våd asfalt, blev teamets erfarne formelkører, Tommy Nygaard, meget positivt overrasket over ændringens virkning.
- Vi monterede slicks da jeg forventede at banen ville tørre op, og selvom dækvalget ikke var den hurtigste løsning, fik vi alligevel en klar tilbagemelding om at ændringen var en stor forbedring. Af de tolv kørere der kørte på slicks var jeg klart hurtigst med 1,1 sekund ned til andenmanden, jublede en optimistisk Tommy Nygaard da han havde fuldført 15 træningsomgange.
Til tidtagningen var vejret klaret op og asfalten var tør. Tør asfalt er ensbetydende med langt større svinghastighed og hårdere nedbremsninger. Da Tommy første gang skulle bremse for venstresvinget efter " Trapperne" og senere i hullet ved " Skoven " havde han nær fået et hjertestop. Bremsepedalen stødte på noget, og det var kun med nød og næppe, at han undgik at ryge i sandkassen.
- Vi havde ændret på pedalerne i min bil, da jeg ønskede lidt mere plads til fødderne. Ændringen virkede perfekt når bilen holdt stille, men da der på de to steder kom max. G belastning på affjedringen, stødte bremsepedalen pludselig på "rockerarmen".Ærgerligt, da vi ikke kunne nå at ændre på pedalplaceringen, så jeg sluttede på en startplacering som nummer otte, fortalte en noget skuffet Tommy Nygaard efter tidskørslen.
I lørdagens heat kørte Tommy sig fremragende op gennem feltet, men han havde dog ingen mulighed for at hente Nicki Thiim og nordmanden Kim Humborstad, der suverænt havde lagt afstand til det øvrige felt. Tommy beviste imidlertid at Aquila'en var lynende hurtig på den glatte bane, og han satte løbets hurtigste omgangstid på næstsidste omgang.
Hurtigste omgang og 34 point hentede Tommy Nygaard, Ikast og den nye danskbyggede Aquila Formel Ford i weekendens løb på Ring Djursland. (Foto: Jørgen Bøgeholdt Jensen)
I søndagens heat holdt Tommy igen på ottende position, og selvom han lavede en kanonstart blev han bokset lidt ud i første sving, og det blev igen en lang sej kamp op gennem feltet.
- Jeg havde ikke det store besvær med at komme forbi mine konkurrenter. Jeg føler at Aquila'en er supergod i nedbremsningerne, og der er også en god traction ud af svingene. Begge dele er af stor betydning på Ring Djursland. Desværre var Nicki Thiim og supertalentet Ronni Jensen kørt da jeg var kommet op på tredjepladsen, så jeg koncentrerede mig om at holde Aquila'en på asfalten og hente yderligere 17 point ind på kontoen, fortalte en gennemblødt Tommy Nygaard, da han kom ind i pitten efter en meget våd weekend på Ring Djursland.
Teamets anden Aquila med Vibe Smed bag rattet havde en lidt barsk weekend. Vibe's erfaring i Formel Ford klassen er stadig på begynderstadiet, så hun tog den med fornuftig ro på den meget svære og våde Ring Djursland.
På mandag er Team Witch Craft på Jyllands Ringen for at teste de sidste ændringer på Aquila'en, og for at forberede sig optimalt til GP Danmark, som netop afvikles på Jyllands Ringen d. 2 og 3. september.
Med en helt ny bil er det vigtigt at teste så meget som muligt. Team Witch Craft skal kommende mandag på Jyllands Ringen for at forberede sig optimalt til teamets næste store opgave, GP Danmark, på netop Jyllands Ringen. (Foto: Jørgen Bøgeholdt Jensen)
Team Witch Craft Læs mere om: Tommy NygaardRing Djursland13/08/06 - Ring Djursland - F1800 |