Byen Phitsanulok har ikke sin egen bane, så den militære lufthavn blev taget i brug og der blev lavet en midlertidig bane på lufthavnsområdet. Der var ca. 6-7000 tilskurere som var ude og ser løbet, som også blev kombineret med en opvisning ar Super Saloon klassen som i Thailand kaldes for Supercars. Toyota Thailand have også arrangeret at have en Toyota F1 bilerne udstillet ved løbet, og så havde de arrangeret en mindre koncert ved lufthavnen også.
De 2 danske kører Jack Lemvard og Thomas Raldorf var begge opsatte på at gøre det godt her, Jack fordi at han med en 1 plads mere eller mindre kunne sikre sig mesterskabet, og Thomas fordi han han ville have oprejsning fra sin diskvalifikation i anden afdeling.
Efter anden afdeling hvor Thomas vandt, og Jack blev nummer 2, blev alle bilerne mellem 1-5 pladsen tjekket og på 4 af bilerne blev der fundet 4 bolte i styrtøjet som ikke var originale og og nummer 1 (Thomas) samt nummer 3.4.5 blev alle diskvalifiseret.
Thomas var meget uforstående, da han havde sent sin bil op til TRD (Toyota Racing Development) 5 dage for løbet for at blive tjekket, da han havde købt en brugt bil og ikke med sikkerhed kunne sige om alt var 100% som det sklulle være. Bilen var kommet tilbage fra TRD med et grønt stemple og et OK at alt var som det skulle være, så når de selv same folk 6 dage senere så finder fejl på bilen???
Thomas Raldorf ved siden af hans Toyota Vios racer. (Foto: Procurement)
Der var mange protester fra både Thomas og de andre kørere, men mest Thomas da han som de eneste havde sent sin bil til et ekstra tjek op, men lige megt hjalp det og alle 4 blev diskvalifiseret.
Banen i Phitsanulok’s militære lufthavn havde 2 meget små første gears 180 graders sving, og 2 lange langsider med en lille “S” section. Og det var ikke noget der passede hverken Jack eller Thomas. Jack skulle kører med 60 kg. ekstra ballast fra sine 2 første sejre dette år, og Thomas vejede allerede næsten det samme som Jack uden ekstra vægt.
Jack korte sin bil 105% igennem hele træningen om lørdagen, og satte da også bilen af igennem dækmuren og stoppe ude på den tilstødene mark, men bilen fik kun lidt kosmetiske skader så kort efter var han tilbage og prøvede at finde grænserne igen.
Thomas var lidt mere forsigtig og satsede mere på at teste overhalinger da det var åbenbart at efter kun få omgang vil den første del af feltet hente den bagerste del af feltet.
Efter sidste træning var Jack den hurtigste kører på banen og Thomas var den 10 hurtigste.
Den meget svære bane gav sig da også udslag i mere end 14 biler som kørte igennem dækene og 3 som endte på taget! (Foto: Procurement)
Tidstagningen var 1 “hotlap”, og det vidste både Jack og Thomas at det var de gode til, så det var med ro i sindet af Jack gik ud og satte pole tiden. Thomas satsede lidt for hårdt, men kørte alligevel 5. hurtigste tid ud af de 29 biler i klassen.
Om søndagen i morgen Warm-up’en kørte Thomas .3 hurtigste tid, mens Jack var 2. hurtigste kører på banen.
De 60 ekstra kilo i Jack’s bil gjorde at han fik en lidt dårlig start, men holdt sin første plads i de første par omgange, men fordi at han skulle bremse lidt tidligere fik thailænderen Trai og skotten Simon Yates presset sig forbi, og Jack besluttede så at tage til takke med en 3. plads og 12 point, som stadig ville bringe ham langt frem imod en forst plads i mesterskabet,
istedet for at blive kort af i et forsøg på at blive nummer 1 eller 2 imod 2 kører som ikke rigtig var nogen trussel.
Thomas prøvede ihærdigt at hente nummer 4, Khun Pheet fra Thailand, men de 45 kg. som der var til forskel og den mange biler som blev overhalet med en omgang eller 2 kom hele tiden I vejen, og Thomas måtte til slut tage til taken med en plads på podiet som nummer 5, og 8 point i mesterskabet.
Thomas som nu ellers bille have været på 2 pladsen er pt. på 8. pladsen efter sin diskvalifikation i anden afdeling.
Thomas Raldorf på vej mod 5. pladsen i Phitsanulok lufthavnsløbet. (Foto: Procurement)
4. og næstsidste afdeling skal kørers Khon kaen den 9. - 10. september, her kan Jack afgører mesterskabet, hvis alle brikker flader på plads.
Italkart (Thailand) Co. Ltd. Læs mere om: Jack LemvardThomas Raldorf |