For det sydjyske team: Betty Racing var ambitionerne finpudsede for kørerne: Bo Sørensen og Nikolaj Rasmussen - henholdsvis nr. 2 og 5 på den danske 2006-rangliste.
- Jeg spottede ikke rytmen optimalt under den frie træning inden selve EM-kvalifikationen, forklarer Bo Sørensen. - Mekanikerne opdagede lidt for sent, at baghjulene ikke var lige store i rulleomkredsen. Dette bevirkede, at karten konsekvent trak til den ene side, fordi der ikke er friløb i den stive bagaksel.
Bo Sørensen var hurtigste kører under forårets danske snig-premiere til EM-kvalifikationen på Thy Karting Center, som blev afviklet i rangliste-løbet: Peugeot Super Kart.
- Vi havde lagt taktik efter at køre hurtigst ved 2. tidtagning ved EM-kval’en, fortsætter Bo Sørensen. - Det viste sig imidlertid, at banen var bedst i første tidtagning. Under disse omstændigheder var jeg godt tilfreds med en startplacering som nr. 10 til kvartfinale-heatene.
Bo Sørensen og Nikolaj Rasmussen var kommet i skrapt selskab mod topkørerne fra Norge, Sverige, Finland, Rusland, Estland, Letland, Litauen, Luxembourg, Holland, Belgien og Danmark. Startfeltet talte i alt 68 chauffører.
- For mange var det A BIG CHANCE ONCE IN A LIFE TIME for at komme med i en EM-finale, konkluderer teamchef Erik Sørensen. - Derfor blev flere af heatene handicappet af, at de unge kørere bremsede for sent i svinget efter langsiden. Bo Sørensen kom dog pænt gennem kvartfinalerne, men blev fanget i semifinalen næsten som i en knibtang. Herved blev slutplaceringen over målstregen en 32. plads.
Betty Racing havde nu så småt vinket farvel til EM-finalen. Heldigvis vendte konkurrenceheldet og -humøret tilbage i selve finalen, hvor resultatet blev en flot tolver for Bo Sørensen.
Både semifinale og finale talte med til slutresultatet. Bo Sørensen nåede derfor med gennem EM-nåleøjet på en samlet 21. plads blandt de 25 kørere, som kvalificerede sig til EM-finalen i Belgien først i september.
- Til forskel fra danske løb skulle der påmonteres en bagkofanger, konstaterer Nikolaj Rasmussens mekaniker og far: Torben. - Efter hvert heat i EM-kval’en skulle der desuden være mindst 3 liter benzin tilbage i brændstoftanken. Dette var lidt skidt for os, fordi vi i for vejen ligger på den forkerte (høje) side af vægtgrænsen på 135 kilo, som indbefatter kart, styrthjelm og kører. Det internationale kart-forbund (CIK) havde desværre ikke hævet vægtgrænserne tilsvarende.
Nikolaj Rasmussens stærke sider er gode starter samt en glidende kørerytme, hvilket normalt giver den unge chauffør gode placeringer på resultatlisten: - I første og tredje kvartfinale-heat scorede jeg henholdsvis nr. 10 og 27. I det midterste kvartfinale-heats manglede jeg lidt tilsmiling af konkurrenceheldet, og nåede derfor ikke over målstregen. Sammenlagt sluttede jeg uden for den bedste halvdel, som fik lov til at deltage i finalerne.
- Men det har virkelig været en lærerig løbsweekend for os begge to, afslutter Torben Rasmussen. - Dette kan vi helt sikkert bygge videre på, når Nikolaj sammen med den danske TOP FEM vender kartsnuden mod NM, som køres på den krævende Rudskogen kartbane i Norge først i august.
Betty Racing Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Bo SørensenBetty Racing |