Det blev igen til Ferrari sejr. Man havde håbet på at Massa kunne følge med, men det kiksede. Alonso blev nr. 2 og bevarede en rimelig afstand til M. Schumacher. Toyota har hentet 10 points i de seneste 2 Grand Prixer og rykker nu for alvor ind på Honda, som igen skuffede kraftigt. McLaren er med men kunne ikke imponere på Magny-Cours. Grand Prixet i sig selv var ikke et af de bedste. Kun kaffen kunne holde liv i betragterens øjne. Kun ganske få momenter var spændende, der var simpelthen for langt imellem de gode øjeblikke. Renault – 142 points: Renault havde noget besvær med at holde Ferraris tempo. Bedste bevis på det kom i forbindelse med et pitstop, hvor M. Schumacher med fyldte tanke og godt nok med friske dæk, kunne holde Alonsos tempo, selv om denne havde en noget lettere bil. Renault formåede dog alligevel at hente 11 points i Frankrig, men Ferrari fik trods alt 16 points og har i de seneste Grand Prixer hentet alvorligt ind på det franske mærke. Alonso kan dog ved hjælp af sin andenplads stadig kontrollere M. Schumachers pointhøst, men hvor længe? Alonso var da også yderst tilfreds med resultatet, men erkendte at Ferrarierne bare kører stærkt i øjeblikket. Massa blev for så vidt kun overhalet på grund af pitstopstrategien. Fisichella led lidt under at hans andet sæt dæk smuldrede lidt for hurtigt på den meget varme asfalt. Det betød også at han fik bremseproblemer. Teamet var tilfredse med udkommet, men erkendte også nødvendigheden af at udvikle bilen mere. Ny aerodynamisk pakke er på vej og vil anvendes på Hockenheim lover Pat Symonds. Ferrari – 121 points: M. Schumacher satte endnu en rekord. Ingen har vundet et Grand Prix 8 gange. Og når det så er sagt, så har Ferrari også hentet yderligere 5 points ind på Renault så forskellen nu er på 21 points. Desværre for M. Schumacher formåede han kun at hente 2 points på Alonso i deres indbyrdes opgør. Onde tunger mener at Massa på en måde svigtede Schumacher idet at han ikke formåede at holde Alonso bag sig. Men Renault snød vel Ferrari lidt idet Alonso kørte på en to-stops strategi. Det betød at han kunne overhale Massa mens denne var i pit. Ydermere tabte Massa fart i sit andet og tredje stint. Ross Brawn vil have undersøgt hvad årsagen er til det. Formålet er simpelt – Massa er den der skal dække af for Schumacher, for at denne kan vinde mesterskabet. M. Schumacher var selvfølgelig glad for sejren men erkender også at der meget lang vej endnu. Massa var tilfreds med sit løb som helhed, men følte at han var lidt uheldig i visse situationer. Der tales om at Massa er i søgelyset hos mindst et andet team, men det er stadig kun på rygteplan. Men kan det være en indikation på at Massa ikke kører i en Ferrari i næste sæson? McLaren – 71 points: McLaren er for længst hægtet af de forreste, men har stadig en god afstand ned til Honda, som dog ikke imponerer. Toyota derimod er på vej frem men når nok ikke McLaren. Det er status efter det franske Grand Prix, hvor man har sendt Montoya på ferie, og ladet ham erstatte af de la Rosa. de la Rosa har ikke megen løbserfaring i de seneste sæsoner, og skal lige ind i rytmen igen. Han gjorde vel fornuftigt nok, og var da også decideret uheldig med at komme til at hænge efter Webber. Måske den savnede erfaring kunne have sendt ham forbi Webber og dermed hurtigere kunne køre sig frem? Raikkonen gjorde det bedste han kunne med bilen. For en gangs skyld blev han ikke ramt af defekter, men kørte et fornuftigt løb. At bilen så ikke præsterer det forventede er for så vidt ikke hans skyld. Farten mangler og det må være noget som Norbert Haug må tage sig af. Kørerne klagede i hvert fald ikke over bilerne, som det ellers sommetider har været tilfældet. Godt skjult mellem linierne i McLarens pressemeddelelse læses det som at man har noget at der skal arbejdes videre med. Første skridt er at teste de seneste udviklinger. Om der er en mere kraftfuld motor med her, fortæller man ikke. Men i hvert fald skal Raikkonen, de la Rosa og Paffett en tur til Jerez for at teste i denne uge. Honda – 32 points: Hvor står det skidt til hos Honda. Begge biler udgået. 3 points i 4 Grand Prixer er bare ikke godt nok. Krisen må kradse alvorligt hos Honda. Begge kørere er i den forløbne uge kommet med flere udtalelser om hvor lidt de er tilfredse. Bilerne virkede ellers nogenlunde hurtige i de frie træninger, men som vanligt går det galt når man skal køre Grand Prixet. Barrichello udgik med en motor der bare mistede kraft mere og mere. Noget lignende skete for Button. Hondas motoringeniører må have hede ører i disse dage. Noget drastisk må ske på motorsiden. Og måske også i ledelsen? Toyota – 21 points: Toyota haler kraftigt ind på de japanske konkurrenter hos Honda. Nu er der en forskel på 10 points, og det er det antal points som Toyota har hentet i de seneste 2 Grand Prixer, mens Honda kun har kørt 3 points ind. Og så kunne det endda være blevet til mere hvis ikke Trulli var udgået i Frankrig. Årsagen hertil var at bremserne svigtede. Trulli kom efter løbet med forklaringen. Bremsepedalen blev ”længere og længere” og til sidst blev det simpelthen for farligt at køre videre. Her var bremseeffekten næsten lig nul. R. Schumacher havde ikke dette problem og kørte og kørte. Lidt mindre anonymt end sædvanligt, og godt for det. R. Schumacher hentede en femteplads i Frankrig, og hos teamet var der stor begejstring. Nu begynder resultaterne at komme og det glæder selvfølgeligt. Problemet er bare at resultaterne skulle være kommet noget før. A – versionen af bilen var dog ikke særlig god, men den nye har vist sig at være markant bedre. Trulli var selvfølgelig skuffet. Om det var blevet til den podieplads han mener han ville være endt på, er ikke sikkert, men gode points var det blevet til. R. Schumacher var selvfølgelig glad for sine points og glæder sig til næste løb på hjemmebanen Hockenheim. Ligesom flere af de andre teams, tager Toyota til Jerez og tester i denne uge. Teamets generelle indsats i dette løb må være tommelfingeren opad. Dons
Læs mere om: 16/07/06 - Magny-Cours - Formel 1 - FIA F1 |