Hårnålesvinget på Circuit Gilles Villeneuve har i de senere år været genstand for en del diskussion. Kan man ikke lave det sving bedre? Svinget i sig selv er for så vidt godt nok, men der har tidligere været problemer med masser af dækrester, ligesom også asfalten har været under kritik – især når det har været rigtig varmt, som tilfældet var søndag. Et antal kørere klagede efter GP’et over at der var sten i svinget. Og disse sten fik bilerne til at skride. Men ikke kun stenene fik bilerne til at skride. Også de mange gummiklumper fra dækkene gør livet surt for kørerne. Bare spørg Raikkonen og flere andre. Og så var der mange der ikke ramte det rigtige dækvalg – alt for mange. Renault – 121 points: Renault har lagt sig suverænt i spidsen i begge mesterskaber. Renault hentede 15 points i konstruktørernes mesterskab, mens Alonso fik endnu en sejr og 5 points til Fisichella. Alonso var for så vidt aldrig rigtig truet. Kun en kort overgang var Raikkonen i stand til at snakke med om føringen men det varede ikke længe. Fisichella slap også billigt fra sin tyvstart. Kun en enkelt placering eller to, men afstanden til Alonso fik han aldrig kørt ind igen. Dertil var der 2 andre herrer der var for hurtige. For et par sæsoner siden var der flere der syntes at Formel 1 var kedeligt da et par herrer i røde biler tog sig af stort set alt. Er det samme ved at ske i denne sæson? Hvis det er tilfældet må de samme kritikere til at råbe højt igen. Men det er suverænt af Renault som gang på gang sætter feltet på plads. For spændingens skyld må man håbe at andre blander sig for alvor. Ferrari – 87 points: Ferrari havde inden det canadiske GP store forventninger. De blev dog gjort lidt til skamme i kvalifikationen, og det så da heller ikke ud til ved starten, at de skulle imponere. De slap dog fra det canadiske GP rimelig hæderligt. En sikker tredjeplads til Schumacher blev vekslet i hårnålen til en andenplads, da Raikkonen tilsyneladende ramte lidt uden for kørerlinien og mistede sit momentum. Schumacher havde tidligere haft et par kiksere nøjagtig det samme sted, dog uden at det kostede. Samme Schumacher var måske lidt uheldig ved at hænge længe efter Trulli, modsat så hjalp den sidste safetycar periode på hans position i løbet. Trulli startede som nr. 10 og fik sig kørt op som nr. 5 hvilket vel er tilfredsstillende, men så heller ikke mere. Ferrari indrømmer at de ikke har helt den nødvendige fart i bilerne. Det er der udviklingen skal foregå i den nærmeste fremtid. Ferrari var tilsyneladende et af de få teams som havde det rigtige dækvalg. Schumacher klagede ligesom et par andre kørere over at asfalten på banen ikke er holdbar nok. Den bliver ødelagt især i hårnålesvinget. Mere hjemmearbejde hos Ferrari. Den nordamerikanske udflugt giver ikke det helt store resultat. Heller ikke i den kommende weekend. McLaren – 65 points: Hvor mange vil vædde på at Raikkonen ærgrede sig efter løbet? Han indrømmer at han kom lidt for langt ud i hårnålen og det kostede andenpladsen, men årsagen til dette angiver han ikke. Montoya var ikke en af de heldige. Første dramatikken på første omgang hvor han og Rosberg ikke kunne blive enige om hvem der skulle være forrest. Det kostede Rosberg hans løb, mens Montoya skulle i pit og have ny frontvinge. På 13 omgang var det dog slut for Montoya. I sammenstødet med Rosberg havde han mistet en deflektor og bilen begyndte samtidigt at skride lidt i svingene. Og sandsynligvis var det årsagen til at han fik et møde med Wall of Champions som beskadigede bagtøjet på bilen, og så var det slut for Montoya. Raikkonen viste glimrende kampform og gjorde sit bedste for at nå op til Alonso. Det lykkedes da også ved en enkelt lejlighed at komme til at kigge forbi Alonso, men mere blev det ikke til. Dog ser det ud til at McLaren har genfundet lidt af farten fra de seneste par sæsoner, og kan være med helt fremme hvor det er sjovt at være. Det sidste mangler dog lige, men teamet arbejder hårdt videre for at forbedre fremgangen. Honda – 29 points: Honda kører baglæns. I hvert fald er det ikke i pointene man finder Honda. Teamet har godt nok scoret points i sæsonens første 7 løb, men i de seneste 2 er det gået mere og mere bagud. Button var synlig skuffet efter GP’et. Han klagede over mange ting ved bilen. Ingen grip på de to hjulsæt – skiftende for og bag, understyring samt manglende traction. Er der et setup problem et eller flere steder? Barrichello fik en ret hurtig exit fra det canadiske GP. Problemer med motoren blev forværret i løbet, til sidst mistede han så meget motorkraft at man trak ham ud af løbet. Selv de langsomste biler i feltet kunne overhale ham. Negativ stemning i teamet, hvilket kun kan være forståeligt. Til gengæld er de ikke arbejdsløse de næste par uger. BMW Sauber – 19 points: BMW bliver ved og ved med at score points. Denne gang lå begge biler endda til points, men Villeneuve var uheldig til sidst da bilen ikke reagerede. Som så mange andre opdagede Villeneuve også at kommer man uden for kørerlinien, så er der altså glat, og så er man bare passager i bilen. Heidfeld kørte et godt men forholdsvis anonymt løb, men det er nok til at få points. Heidfeld har nu scoret points i de seneste 4 GP’er. Villeneuve var på vej til også at få points, men desværre. Man må erkende, at efterhånden som sæsonen skrider frem, så tegner der sig et billede af at BMW har gjort deres hjemmearbejde på bilen. Den tidligere Sauber bil har måske ikke været udviklet nok hos Sauber grundet pengemangel, men med god tysk kapital, så udvikler tingene sig i den rigtige retning. Godt gået af BMW – og kørerne, som er rimelig godt foran det Köln baserede Toyota team. Dons
Læs mere om: 25/06/06 - Gilles Villeneuve - Formel 1 - FIA F1 |