Dramatikken startede allerede inden de røde lygter blev slukket. Giancarlo Fisichella, der startede fra en 2. plads begyndte at trille før starten var gået og det kostede ham en tur gennem pitten som straf. Men faktisk var italienerens tyvstart slet ikke til hans fordel, for da bilen trillede, stoppede han, pr. refleks - hvilket betød at han ikke kom hurtigt nok afsted da starten så faktisk gik. Dermed smuttede Kimi Raikkonen forbi og snuppede 2. pladsen.
Michael Schumacher var heldig med 2. pladsen. (Foto: Ferrari)
Finnen lagde et godt pres på Fernando Alonso, men det skulle vise sig at dagen i dag, bare ikke var hans dag. Men inden vi når så langt skal vi lige runde andre af de dramatiske begivenheder. På løbets anden omgang gik Montoya i flæsket på unge Rosberg, der lige havde taget en genvej igennem svinget før opløbsstrækningen. Et god stykke tid lå de to side om side, men formåede ikke at give hinanden plads igennem et af banens mange sving. Rosberg røg ind i væggen, mens Montoya kunne fortsætte efter at have fået en ny næse. Om det var eftervirkninger af sammenstødet eller andre problemer vides endnu ikke, men i al fald parkerede han senere bilen lige ved pitudkørslen.
Vi så også et eksempel hvordan man skal køre race, da David Coulthard gik til angreb på en skuffende Ralf Schumacher. De to formåede at give hinanden den plads de skulle have rundt i svinget, med en god duel som resultat.
Ved første pitstop gik det for første gang galt for Kimi Raikkonen. Teamet havde vældige problemer med det ene bagdæk og det resulterede i et langt stop. Ved andet stop gik det ikke stort bedre, da motoren døde efter stoppet. Raikkonen kom dog i gang igen, men chancen for sejr var forpasset for længst. Til gengæld så det ud til at 2. pladsen var sikret.
Alonso vandt igen. (Foto: Renault F1)
I hårnålen før den gamle opløbstrækning var der en del afkørsler i dag. Ralf Schumacher fik flere chancer for at demonstrere sit bakgear, mens også hans storebror var på vildspor i det sving.
Jacques Villeneuve kørte et godt løb på hjemmebane og mod slutningen lå han på en god placering lige bag sin holdkammerat. Men på vej ind i et sving holdt forhjulene op med at lystre rattet og Villeneuve måtte kysse barrieren på den hårde måde. Det resulterede i den anden SC periode (den første kom på første omgang da de to Midland biler kom for tæt på hinanden) og en samling af feltet.
Det betød at Raikkonen fik lukket det enorme hul op til Fernando Alonso, men med to biler imellem dem var der ikke meget han kunne gøre da løbet blev givet frit. Da han kom forbi de to, var Alonso smuttet for længst.
Villeneuve kørte et godt løb på hjemmebane, men måtte udgå. (Foto: BMW)
Men stadigvæk virkede 2. pladsen sikker for Raikkonen. Lige ind til sidste omgang hvor han enten missede linjen i hårnålen, eller også var det gearkassen der drillede - og det betød at Michael Schumacher kunne liste forbi og tage de otte point for 2. pladsen.
Fisichella kørte efter sin straf et ret anonymt løb, men sluttede på 4. pladsen, lige foran Felipe Massa, der igen ikke helt formåede at overbevise om at han er en kommende stjerne.
6. pladsen gik fortjent til Jarno Trulli der kørte det bedste han har lært og dermed fik sæsonens første point. Nick Heidfeld blev 7'er og understregede dermed at BMW er ved at etablere sig blandt de fem bedste teams.
Button havde ikke nogen god weekend. (Foto: Honda F1)
Jenson Button lå mod slutningen på 8. pladsen, men på de allersidste omgange måtte han overgive sig til en hårdt kæmpende David Coulthard, der dermed satte Hondas aktuelle problemer i perspektiv. Rubens Barrichello var udgået tidligt i løbet og Honda ligner på ingen måder et team der kan true nogen som helst i den nærmeste fremtid, tværtimod virker det som et team der bevæger sig baglæns ned gennem feltet.
Uden for pointene bør man fremhæve Scott Speed der med en 10. plads placerede sig bedre end Liuzzi i den anden Toro Rosso racer.
Spænding omkring sejren var der aldrig rigtig, slet ikke efter det første pitstop. Men til gengæld var der en del dramatik, der medvirkede til øge løbets underholdningsværdi.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 25/06/06 - Gilles Villeneuve - Formel 1 - FIA F1 |