Klas Høj havde svært ved at fjerne smilet fra læberne på Ring Djursland med en rigtig racerbil mellem hænderne. (Foto: Motorsporten.dk)
Klas Høj havde foræret sig selv en helt speciel gave i anledning af sin 50 års fødselsdag 16. juni: "et løb i en rigtig racerbil, der bare virker". Den rigtige racer var i dette tilfælde René Rasmussens Toyota Corolla T-Sport DTC-racer, der blev lejet til weekenden for 100.000 danske kroner. Bilen er i øvrigt stadig til salg.
For Klas forestår nu en omfattende hofteoperation og herfra skal lyde en lykønskning om udfaldet og en hurtig bedring, så vi atter kan se Klas Høj på banerne.
Velkendt bil, men ny teknik under motorhjelmen og aflagte DTC-fælge med Michelin-dæk for og Dunlop bag. (Foto: Motorsporten.dk)
Johnni Kirkegård og Team Fartstrup gjorde comeback med deres orange VW Golf et'er ved Festivalen. Med turbomotor er bilen omdøbt til Evo III. Effekten er 350 hestekræfter og 400 Nm og med en samlet vægt på 990 kg er der potentiale i kreationen, men forberedelser bestod i 5 minutters træning på et køreteknisk anlæg. Alligevel måtte Johnni på podiet to gange henover weekenden.
Henrik Olesen i den nye Austin Mini Cooper-klon. (Foto: Anders Molin)
Hvis Team Fartstrup synes de ankom med minimal testkørsel, så spørg Henrik Olesen og Per Uhrenfeldt om deres test: "400 meter i et industriområde!". I en rørramme forklædt som en Austin Mini Cooper lå de to under og i bilen det meste af weekenden. Problemer med opsætning af undervogn, et knækket gearkabel og til sidst en ødelagt Volkswagen Golf-motor gjorde weekenden til en prøvelse. Bilen vejer kun omkring 570 kg, så når tingene en dag fungerer, så kig efter den lilla Mini #303.
SSC's udprægede A-menneske Mike Carlsen var på pletten fra start og fik skudt Kenneth Jensen og Opel Vectra'en sålænge den kørte. (Foto: Motorsporten.dk)
I ugen mellem Padborg Open og Special Saloon Car Festivalen havde Kenneth Jensen fra Vrå pumpet sin Opel Vectra Turbo fra 220 spage hestekræfter til 375 skrappe hypper. Det skræmte åbenbart livet af et stempel på første omgang af lørdagens warm-up. Dermed var hans weekend ovre næsten før den begyndte.
Lars Brandström's Yokohama Cup-racer på BF Goodrich-dæk. (Foto: Mike Carlsen)
Svenskeren Lars Brandström, racerkører siden 1977, mødte op med en Ford Sierra og kunne fortælle at denne bil havde været hans siden en bilauktion 1991, hvor karosseriet blev købt for 100 svenske kroner. Fronten var ødelagt og en ny blev svejset på, mens en Volvo B23 8-ventilet-maskine blev installeret med fem trins gearkasse og stiv bagaksel.
Hans oprindelige racerbil, en Ford Anglia, mødte Henry i bilhimlen (næsten bogstaveligt), da den slog saltomortaler på Anderstorps langside/landingsbane.
Jørgen Hansen havde sin hidtil bedste SSC-weekend. (Foto: Jan Gripping)
Jørgen Hansen var en glad mand efter Ring Djursland. For første gang i år kom han hjem med en hel bil og fire nydelige andenpladser i gruppe 2. Og manden har stadig kig på en ny bil, der står og venter i Holland.
Jo, det er Kris Nissens gamle NOSSCAR-Alfa Romeo, som også Svend Hansen prøvede kræfter med. Her skudt ved Jyllands-Ringens testweekend i april. (Foto: Mike Carlsen)
Allan Winther Knudsen er en anden kører, der har ny bil i tankerne. Hans ex-Kris Nissen Alfa Romeo 155 Q4 har endnu til gode at starte, men er så småt til salg, mens en ny bil er fundet i Tyskland. Hvad det drejer sig om, ud over at det naturligvis er en Alfa Romeo, har Allan imidlertid "glemt".
Lars Schönemann i sikker stil. (Foto: Anders Molin)
Lars Schönemann var suværent hurtigste mand på banen, men åbenbart ikke uden Porschen og i pitten. Under søndagens Shoot Out blev han påkørt bagfra af en konkurrent og haltede til sejrsskammelen resten af dagen. God bedring til Lars, der med deltagelsen på Djursland, frasagde sig to afdelinger af den tyske Special Tourenwagen Trophy - STT - på Zolder.
Johannes Graversen fra Jyllands-Ringens åbningsløb, tilbragte sidste weekend i Belgien. (Foto: Motorsporten.dk)
Her var Johannes Graversen til start i sin Fiat X1/9 Turbo, med en niendeplads i andet løb som bedste resultat.
Erik Byrgesen på regnvejrsdæk og -fælge. (Foto: Anders Molin)
Erik Byrgesen var træt af at køre med ballast og til sit foreløbig sidste SSC-løb havde han tømt bilen for bly og kørte derfor i den skrappere gruppe 2. Erik er også kendt for sit gode snakketøj og det kom ham til gode i søndagens Shoot Out 2. sektion, hvor han blev slået ud. På en lettere våd bane, med et tørt spor "måtte jeg køre konkurrenternes linje gennem Skoven og ikke mine egne".
Som bekendt havde Erik dedikeret løbet til P.L., far til Martin og Lars Skovgaard, der for nylig fik en blodprop. Han er nu ved bevisthed igen og værdsatte i høj grad den gestus Erik og Martin, makkere i landdistanceløbene i DEC, havde gjort.
En lang og krævende motorsportsweekend er overstået og en ny kan begynde. For de norske deltagere allerede denne weekend, hvor første og anden afdeling af den norske serie afvikles på Rudskogen. Jesper O. Hansen Læs mere om: 28/05/06 - Ring Djursland - Special Saloon |