Blandt de nederste 6 teams var der for alvor bud efter points. Williams lå på tredjepladsen med M. Webber der dog måtte udgå i den sidste del af løbet. Red Bull blev vinderen blandt de nederste teams, idet D. Coulthard fik en flot tredjeplads. Toyota havde kik på denne placering, men en defekt satte dem ud af topspillet. De 3 øvrige teams havde nok at gøre med at give plads, kun Liuzzi gjorde et godt indtryk. Williams - 10 points: Hos Williams var skuffelsen både tydelig og forståelig. Mark Webber havde kvalificeret sig som nr. 3 men rykkede som alle andre en plads frem på grund af M. Schumacher affæren. Raikkonen ville dog snakke med og erobrede hurtigt andenpladsen, men bortset fra de 2 kørere i front, så gjorde M. Webber en rigtig god figur i Monacos gader - lige indtil et fælles problem i bilerne satte ham ud af spillet. Rosberg havde kvalificeret sig dårligt og kunne ikke komme fri af trafikken, og da safetycar perioden var slut, satte han bilen i barrieren, men det var ikke med vilje. Begge biler udgik af samme årsag selvom det så ud som om der var 2 forskellige fejl. Årsagen blev offentliggjort af Sam Michael og ikke afvist af Cosworth. En fejl ved udstødningen forårsagede for meget varme hvilket påvirkede en del af de elektriske installationer. Og det var derfor varmen som forårsagede at begge kørere udgik. Hos Webber brændte det elektriske simpelthen godt og grundigt, mens det hos Rosberg forårsagede at motoren forblev på fuld gas, og det duer ikke i et snævert sving i Monacos gader. Teamet kan dog håbe på at de positive takter kan forsættes på Silverstone i næste Grand Prix. Red Bull - 8 points: Hvor Williams var forståeligt skuffede, så var man helt oven på hos Red Bull. Coulthard og Klien startede fra henholdsvis syvende og elvte pladsen, men fik sig undervejs - og med hjælp af safetycar perioden - kørt frem i feltet. Og længe lå Klien faktisk på en placering foran Coulthard, men 22 omgange før mål var det slut. Årsagen var at han mistede trækkraft i motoren. Om det var en trækaksel eller andet, har teamet endnu ikke offentliggjort. Coulthard derimod nød godt af både safetycar periode og af de som udgik foran ham. Han viste dog hvor han skulle være når chancen bød sig og det blev belønnet med en flot tredjeplads. Teamets bedste resultat i meget lang tid. Toyota - 8 points: Det var en dårlig indsats i træningen og en næsten hæderlig indsats i kvalifikationen for Toyota i denne weekend. Men da så løbet kom i gang, skete der noget. Trulli bare avancerede, og var fremme på en næsten sensationel tredjeplads, da han blev ramt af en fejl i det hydrauliske system. Det gav en stille og rolig udgang af løbet, som desværre var slut for ham. R. Schumacher har det med at starte længere nede i feltet, og så på næsten en fornem og anonym måde køre sig frem. Det gjorde han også denne gang, men havde det ikke været for Trullis udgang og vel egentlig også et par andre kørere også, så var han ikke sluttet på ottendepladsen som giver et point. Måske et ufortjent point - set i lyset af at Trulli kunne have fået 6 points med hjem. Det var debuten for TF106B som umiddelbart klarer det godt. Næste prøve på den nye bils egenskaber bliver Silverstone som er en ganske anden bane. Toro Rosso - 0 points: Toro Rosso fik det ikke helt til at fungere. Dog fik T. Liuzzi bevist at han den bedste i teamet. Han har dog erfaring fra sidste år, mens S. Speed er i gang med hans første sæson i Formel 1. Det var da også Liuzzi der klarede sig bedst og kom i mål på 10 pladsen, mens Speed kom ind som nr. 13 - dog på samme omgang. Liuzzi sagde efter løbet at alt næsten gik dem i mod. Pitstop strategien slog ikke til, ligesom at safetycar perioden kom i vejen. Scott Speed måtte ydermere kæmpe med bagenden af bilen som styrede mere med end normalt. Det var galt med bremserne. Desuden var løbet hårdt for Monaco debuten. Efter løbet havde han blandt andet vabler under den ene fod, samt at venstre knæ blev slynget mod siden af monocoquen adskillige gange under løbet. Midland - 0 point: Der er ikke så meget at sige om Midland. Det skulle da lige være at man denne gang kom i vejen for hinanden. Albers brillerede på de første meter ved at køre ind i holdkammeraten Monteiro, som så måtte i pit for at få skiftet frontvingen. Målt på Monacos gader så gjorde Midland det vel egentligt ok alligevel. Albers kom i mål som nr. 12 kun en omgang efter Alonso, mens Monteiro blev nr. 12 to omgange efter Alonso. Men der mangler meget i det team. Super Aguri - 0 point: Hvad man ikke så på tv var, at T. Sato var den første der udgik af Grand Prixet i Monaco. Fokus var på M. Webber, men faktisk udgik Sato 2 omgange før Webber. En elektrisk fejl sendte ham ud af løbet. Derimod fuldførte F. Montagny om end at det skete på én 16 plads og næstsidst idet at Trulli blev klassificeret. Montagny nød den fight han havde med Monteiro, dog tilføjer han at det ikke er sikkert at Monteiro synes det samme. Vigtigst var det dog at han fik fuldført et løb, og dermed kan komme videre i den næste runde af løb, som han er blevet lovet hos Super Aguri. Dons
Læs mere om: 28/05/06 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1 |