Det er ellers Schumachers holdning at han ikke var skyld i uheldet, men at det virkelig var hændeligt. Imens har flere af tyskerens mest hårde rivaler været ude med riven, hvor ord som 'pinligt' og 'amatøragtigt' er blevet flittigt brugt. En kritik som tyskeren selv afviser. "Hvis nogen vil brokke sig, så var det fordi jeg var for hurtig. Ved at jeg lavede en fejl, er det de udtalelser jeg får. Det er meget svært at forstå," lød det tidligere på aftenen fra Schumacher.
Men selvom Ferrari har fremlagt tider og andet data til løbsledelsen, har de åbenbart ikke købt historien og mener at det har været bevidst - i et forsøg på at skabe en periode til sidst med gule flag.
I skrivelsen af løbsledelsen hedder det:
"Efter at have sat en hurtig tid i den første sektor, mistede køreren tid i den anden, kom til sving 18 (Rascasse - red.) med meget lidt fart, eller stor set ingen, i forhold til hans tidligere hurtigste omgang og bremsede med så stor kraft at fordækkene blokerede, så køreren skulle genvinde kontrollen over raceren.
"Køreren gjorde det uden at ramme barrieren på ydersiden af sving 18. Motoren stalle'de med det resultat at bilen stort set blokerede banen.
"Efter at have sammenlignet alle relevante data, kan løbslederne ikke finde nogen klar grund til at køreren skulle bremse så meget, unødvendigt og underligt på et dette sted på banen, og derfor er der ingen anden grund til at konkludere at køreren stoppede sin racer med vilje på banen i de sidste minutter af kvalifikationen, på et tidspunkt hvor han havde sat den hurtigste omgangstid."
Schumacher har været i lidt af et stormvejr i Monaco efter den kontroversielle afslutning på kvalifikationen (Foto: Ferrari)
Løbsledelsen har som sagt taget alle tiderne fra tyskeren, og Ferrari har ingen mulighed for at appellere afgørelsen, der har at gøre med fratagelsen af de bedste tider. Benji
Læs mere om: 28/05/06 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1 |