McLaren har ikke nået det store i år. Ved enkelte lejligheder har kørere brilleret men de helt store resultater mangler. Chancen er der i Monaco, hvor baneforholdene giver helt andre betingelser. Kan McLaren få vendt skuden denne gang? McLaren testede i sidste uge på Paul Ricard banen i Frankrig. Det skete på den korte udgave af banen som kan laves i mange forskellige konfigurationer. Her testede teamet især dæk med henblik på kørslen i Monacos gader. Køling er en vigtig faktor i gaderne, og derfor testede McLaren også en forbedret køling på bilerne, ligesom en del elementer til setuppet blev testet igennem. Dækvalget til Monaco er for så vidt indlysende, hvilket Martin Whitmarsh da heller ikke lægger skjul på. Han fortæller blandt andet at man stort set kun har testet dæk i den allerblødeste ende af compoundskalaen. Downforce er også et yderst vigtigt element når der tales om Monacos GP. High downforce er absolut nødvendigt i de smalle gader og sving. Desuden har McLaren arbejdet med visse ændringer på chassiset, for at sikre at vejgrebet er optimalt ligesom man vil sikre at motoren kan præstere det maksimale moment ved de rigtige omdrejninger. Blød compound og maks. downforce er opskriften hos McLaren (Foto: McLaren)
Kørerne er begge enige om - ligesom så mange andre - at for sikre et godt løb, så skal man kvalificere sig godt. Raikkonen taler om et perfekt setup hvor man i svingene skal stå fast, for det er her at man virkelig kan hente tid. Med andre ord - et perfekt vejgreb samt en tracktionkontrol der bare skal stå helt rigtigt. Montoya vil ligesom Raikkonen anvende en bil med et kontant setup, men med den forskel at støddæmpernes vandring er lidt længere end på en ordinær bane. Stadig med samme hårdhed og fasthed, men med større vandring fordi det netop er en bybane med diverse ujævnheder, som man normalt ikke finder på en racerbane. Både Norbert Haug og Martin Whitmarsh er temmelig kyniske og neutrale i deres udtalelser. Whitmarsh dog med en anelse optimisme godt skjult i hans udtalelser. Er det stilen hos McLaren, eller er man klar over at det i øjeblikket bare ikke kan er bedre end resultaterne viser? Den kliniske stil er måske ok, men kan være lidt for arrogant i længden. Kortene - både de tekniske og emotionelle - bliver i hvert fald hold tæt til kroppen. Der er dog ingen tvivl om at begge kørere gerne vil længere frem i rækkerne. De vil helst vinde racerløb, og så må teamet jo sørge for bilen. Dog er der er ikke plads til utilsigtede parkeringer på kerbkanter og lign. Dons
Læs mere om: 28/05/06 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1 |