"Sådan en BMW er ikke til at tage livet af, og det er vi heller ikke i teamet. Det er uhyggeligt, hvad drengene kan udrette," siger Jesper Sylvest om episoden, hvor tingene i mere end en forstand blev vendt på hovedet. Først gang skete midt under pre-finalen.
Jesper Sylvest mens bilen endnu var uden buler. (Foto: Sylvest Motorsport)
"Efter alle mine mange år med en sekventiel gearkasse må jeg være ærlig og tilstå, at jeg ikke er helt fortrolig med gearkassen i BMWen, så da jeg skulle geare ned i Big Mag-svinget, låste baghjulene," forklarer Jesper Sylvest. "Jeg gav den bare noget gas og troede, at jeg kunne drifte mig ud af problemet, men bilen drejede hele vejen rundt om sig selv, endte med fronten ude i sandet, og da det var meget vådt, vendte bilen rundt på taget."
Ild og det at ligge fastspændt i en racerbil med hovedet nedad er de to værste former for mareridt, som en racerkører kan opleve. Sådan var det også her.
"Det er første gang, at det er sket for mig i et motorløb, og det er forhåbentlig også sidste gang, at det sker," indrømmer den lange racerkører. "Når man ligger der, så skal man bare ud, og det kan kun gå for langsomt. Der gik lang tid, inden jeg kom ud af bilen, så jeg synes godt, at man kunne have sat en safety car ind.
Den anden gang, hvor tingene blev vendt på hovedet for Sylvest Motorsport, var i pausen indtil finalen.
Efter at den lyseblå BMW var blevet fragtet tilbage til pitten, gik mekanikerne ellers i gang med at udbedre skaderne. Sand blev fjernet fra alle de kritiske steder, buler blevet banket ud, og de beskadigede dæk blev skiftet. Og med mindre end et minut igen kunne Jesper Sylvest så rulle ud på banen og være med i finalen.
"Vi tog en chance," indrømmer Jesper Sylvest. "Der var en bolt på et af hjulene, som vi ikke kunne skrue på p.g.a. sandet, men vi kørte alligevel ud. Hjulet begyndte at gå løst og slog bremseklodserne tilbage, og det endte til sidst med, at jeg røg i sandkassen. Havde jeg ikke gjort det, så var hjulet nok knækket."
Men selv om resultatlisterne for løbet på Padborg Park viser to nulresultater for Sylvest Motorsport, så gav lørdagens træninger i vådt vejr dog grund til opmuntring.
"Da vi kørte i de mest ekstreme forhold, hvor der var meget regnvejr, var der nogle, som valgte at blive i pit. Men jeg kørte ud, og jeg følte slet ikke, at jeg kørte over grænsen. Jeg satte niendehurtigste tid, og kan man det, så må man være skarp. Men på Padborg Park manglede vi fortsat noget tørvejrstest, og det drillede mig om søndagen," siger Jesper Sylvest.
Sylvest Motorsport Læs mere om: 21/05/06 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge - DM |