Løbet på søndag er ikke bare det fjerde løb i sæsonen. Det er også starten på den europæiske sæson. Og det er traditionelt her at alle undskyldninger om forsikringer om bedre tider snarligt, ikke længere er gyldige. Er man ikke med i front senest ved det første løb i Europa, så er der ikke meget krudt tilbage i ens VM angreb.
Renault har vundet sæsonens tre første løb, to til Alonso og en sejr til Fisichella. De andre VM kandidater har indtil videre ikke vist mange tænder. Både McLaren og Ferrari har manglet konstante resultater og hverken Honda eller Williams har for alvor formået at bide sig mere end momentalt fast i toppen.
Ferrari har raslet med sablen op til løbet. Det skal de jo gøre! Det Italienske Grand Prix bliver måske nok kørt på Monza, men det er Imola der er hjemmebane for de røde hingste og der skal helst sikres et godt resultat på netop den bane. Om det så er mere end raslen med sablen for deres fans skyld, må vi se på søndag. Men faktum er at Ferrari har brug for at vise at de er seriøse titelkandidater i år - hvis de altså er det.
Det samme gør sig gældende for McLaren. Det engelske team havde masser af gode og til dels valide undskyldninger for de første to løb. Men i Australien kom de til kort på trods af at de ikke rigtig havde problemer. Raikkonen blev ganske vist nr. 2 i løbet, men han lignede aldrig en der kunne true Alonsos sejr.
For resten af feltet er opgaven at få udviklingen i en positiv retning. Honda blev af nogen, specielt af håbefulde englændere, inden sæsonen regnet for en outsider, men indtil videre er det faktisk ret begrænset hvad de har fået ud af det. Nogen seriøs VM kandidat ligner de i al fald ikke.
Den årlige tur til Imola bringer også minder frem. Specielt om den sorte weekend for tolv år siden, hvor Ratzenberger og Senna blev de to seneste dødsofre i sporten. Men samtidig kan vi så glæde os over, at vi nu ikke har mistet nogen i tolv år - den længste periode i sportens historie. Gid den må blive meget længere endnu!
Det lidt spøjse San Marinos Grand Prix daterer sig tilbage til 1981, hvor løbet startede som et velgørenhedsløb til fordel for nogle jordskælvsofre. Men på grund af nogle aflysninger skulle det alligevel tælle med i kampen om VM, og så fandt man på titlen San Marinos Grand Prix.
Og siden har løbet altså været standard i Formel 1 kalenderen og i dag er det så et af de ældste løb på programmet. For nogle år siden så det ellers ud til at det ville blive aflivet, men af uransagelige årsager forblev det i kalenderen. Banen er der ikke meget spas ved mere. Efter 1994 blev banen ændret så drastisk at dens charme forsvandt og dermed også en væsentlig del af den eksistensberettigelse.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 23/04/06 - Imola - Formel 1 - FIA F1 |