Formen som brasilianeren Bruno Senna havde vist under den første kvalifikation, viste sig at være ægte. Senna formåede at bevare roen og overblikket i et løb, som tre gange måtte afbrydes af safety car på banen, mens man ryddede op efter forskellige uheld. Oulton Park er en af de smukkeste gamle baner i UK (Foto: Fota.co.uk / Jakob Ebrey Photography)
Da starten på løbet gik, tog Senna føringen øjeblikkelig, mens holdkammeraten Stephen Jelley blev presset hårdt af Oliver Jarvis, der for en kort bemærkning formåede at presse sig foran, for så at skride ud i udgangen af første sving, (Old Hall Corner) hvilket gav Jelley muligheden for at komme foran igen. Men alt denne forvirring gav Senna muligheden for at åbne et forspring, og da han nåede rundt til banens bag langside, var han over 4 sekunder foran feltet. Close Race i starten af løbet (Foto: Fota.co.uk / Jakob Ebrey Photography)
Bagved alt denne forvirring skete der også ting og sager, fra en startplads som nummer otte, havde Maro Engell lavet en kanonstart frem til en fjerdeplads lige bagved sin teamkammerat Oliver Jarvis. På vej ud på banens hovedlangside (Deer Leap) skete så løbets første uheld der nødvendiggjorde safety-car på banen, Dennis Retera mistede kontrollen over sin bil og røg af banen med fuld fart, men kunne dog heldigvis forlade den uskadt, samtidigt med dette uheld, måtte Salvador Duran smide håndklædet i ringen, og trille tilbage i pitten på grund af en defekt kobling, og dermed var hans løb ovre før det rent faktisk havde begyndt. Conway på vej til sin flotte placering (Foto: Fota.co.uk / Jakob Ebrey Photography)
På tredje omgang kunne man trække banens safety car ind igen, og da de grønne flag blev vinket, var det endnu engang Senna som udnyttede situationen, og lagde sig sikkert i spidsen for det nu genforenet felt. Dette fik han dog ikke specielt meget ud af, da Rodolfo Avila allerede på næste omgang mistede kontrollen over sin Dallara racer og røg af banen i voldsom stil på vej gennem det berygtede sving (Knickerbrook) hvor bilerne næsten løfter sig fra banen. Dette foranledige at banens safety-car endnu engang måtte træde til, mens man fik samlet diverse vragdele sammen, som lå pænt fordelt på banen. På syvende omgang var banen endnu engang klar, og de grønne flag blev vinket, hvorefter Senna optog sin nu vante plads forrest i feltet, skarpt forfulgt af Jelley som nu blev presset særdeles hårdt af Jarvis, der havde formået at bibeholde en bedre arbejdstemperatur i sine dæk. Bagved havde Mike Conway også fundet lidt ekstra fart i sin Dallara racer og udbremsede James Walker på vej ind i hårnålesvinget (Island). Denne udbremsning sinkede Walker så meget, at Yelmar Buurman nu fik kontakt med ham, og en mindre udveksling af dækfarver, endte med at Walker røg af banen i banens første sving (Old Hall Corner) hvilket betød at der blev brug for banens safety-car endnu engang, mens man gravede Walkers bil fri af sandkassen. Sennas sejr var den første af slagsen i F3. (Bemærk Senna navnet på sidepodden af bilen) (Foto: Fota.co.uk / Jakob Ebrey Photography)
På 11 omgang da banen endnu engang var klar, lagde Senna sig, på sin nu vante plads, mens der nu udviklede sig et hundeslagsmål mellem de næste fem kører, placeringerne efter intens kamp gennem flere sving da man atter nåede langsiden var dog Jelley efterfulgt af Jarvis, Engell og Conway. Nogle få meter bagefter udfoldede sig en anden kamp mellem Yelmer Buurman og Christian Bakkerud der kæmpede om sjette pladsen, efter er herrer fight af største klasse, måtte Bakkerud dog trække det korteste strå og tage en særdeles flot syvendeplads med hjem. En glad ung mand efter sin første F3 sejr nogensinde (Foto: Fota.co.uk / Jakob Ebrey Photography)
Da det ternede flag faldt efter 16 omgange, fyldt med action, var det Senna som kunne stikke armene i vejret og fejre det som hans afdøde onkel Ayrton Senna aldrig opnåede, at vinde et F3 løb på Oulton Park.
Resultatet af det første løb på Oulton Park
|
Nr. | Kører | Team | Tid |
|
1. | Bruno Senna | Räikönnen Robertson Racing | 31m00,537s |
2. | Stephen Jelley | Räikönnen Robertson Racing | + 1,554s |
3. | Oliver Jarvis | Carlin Motorsport | + 10,569s |
|
4. | Maro Engel | Carlin Motorsport | + 11,219s |
5. | Mike Conway | Räikönnen Robertson Racing | + 11,823s |
6. | Yelmer Buurman | Fortec Motorsport | + 12,295s |
|
7. | Christian Bakkerud | Carlin Motorsport | + 12,651s |
8. | James Jakes | Hitech Racing | + 14,737s |
9. | Stuart Hall | Fortec Motorsport | + 15,081s |
|
10. | Jonathan Kennard | Alan Docking Racing | + 16,540s |
11. | Rodolfo Gonzalez * | T-Sport | + 20,481s |
12. | Charlie Hollings | Fortec Motorsport | + 20,780s |
|
13. | Cristiano Morgado * | Fluid Motorsport Development | + 24,867s |
14. | Juho Annala * | Performance Racing Europe | + 30,098s |
15. | Ricardo Teixeira * | Carlin Motorsport | + 32,929s |
|
16. | Martin Kudzak * | Fluid Motorsport Development | + 33,598s |
|
Kørere markeret med * deltager i British F3 National Class. K.D.
Læs mere om: Bruno Senna17/04/06 - Oulton Park - Formel 3 UK |