Kvalifikationsrapport
Dagen kvalifikation på Sebring blev afviklet i tørvejr og er delt op i to sessions på hver 25 minutter. En session for GT1 / GT2 og en for LMP1 / LMP2.
Efter 10 minutter af første session blev der flaget rød, hvilket betyder at den er stoppet. Peter Kox havde ramt muren og bilen ser ifølge Radio Le Mans ikke alt for godt ud. Peter Kox forlader vraget øjensynligt uden de store skader.
Martin Jensens BMW E46 M3 har ikke været på banen på dette tidspunkt. Det samme gør sig gældende for Lers Erik Nielsens Farnbacher Loles Racing Porsche.
På dette tidspunkt er top 5
Pedro Lamy - 1:55.286 - Aston Martin DB9
Tomas Enge - 1:56.030 - Aston Martin DB9
Oliver Gavin - 1:56.770 - Chevrolet Corvette C6-R
Ron Fellows - 1:57.854 - Chevrolet Corvette C6-R
Ralf Kelleners - 2:03.608 - Ferrari 430 GT Berlinetta
Efter et kvarters pause genoptages session
GT1
Pedro Lamy - 1:55.286 - Aston Martin DB9
Tomas Enge - 1:56.030 - Aston Martin DB9
Oliver Gavin - 1:56.770 - Chevrolet Corvette C6-R
Ron Fellows - 1:57.854 - Chevrolet Corvette C6-R
GT2
David Brabham - 2:03.563 - Panoz Esperante GTLM
Ralf Kelleners - 2:03.841 - Ferrari 430 GT Berlinetta
Gunnar Jeannette - 2:03.671 - Panoz Esperante GTLM
Mike Rockenfeller - 2:16.220 - Porsche 911 GT3 RSR
Martin Jensen endte som nummer 14 I GT2 klassen med tiden 2:07.001. Lars Erik Nielsen endte som nummer 10 i klassen med tiden 2:05.397.
GT1 blev en herrefight som forventetog Aston Martin trak overraskende det længste strå. Man kan med et mildt ord sige at de tævede de gule Corvetter tilbage i garagen med en ordentlig huskekag og en del at tænke over. Alle inkl. Undertegnede tror at det ville være en smal sag for Corvette at komme på GT1 pole, men sådan blev det ikke.
Efter en kort pause er det LMP'erne der skal på banen til deres 25 minutters session.
Allan McNish lægger ud med at sætte 1:46.871 i Audi R10'eren i LMP1 klassen og Timo Bernhard lægger ud med tiden 1:48.017 i LMP2.
Efter 5 minutter ser det ud til at være slut for Guy Smith og hans Lola B06/10 AER giver op i denne session. Bilen parkeres ude i sving 6.
Samtidig forbedre Allan McNish sin tid til 1:45.828, og den anden Audi R10 med Marco Werner har stadig ikke været på banen i denne session endnu.
Med kort tid tilbage kommer Lucas Luhr på tavlen med hans LMP2 porsche og en fantom tid på 1:47.800. Werne kommer også på banen og sætter tiden 1:47.673 hvilket giver en Audi 1-2 på start griden.
Werner fortsætter men det er helt åbenlyst at den Audi ikke er helt 'rask' det minder mest af alt som om den er låst i et højt gear eller bare mangler power. Werner får kørt 7 omgange men forbedre ikke sin tid.
Ingen dramatik ud over det
LMP1
Allan McNish - 1:45.828 - Audi R10 - Audi Sport North America
Marco Werner - 1:47.673 - Audi R10 - Audi Sport North America
Guy Smith - 1:49.531 - Lola B06/10 AER - Dyson Racing Team
LMP2
Lucas Luhr - 1:47.800 - Porsche RS Spyder - Penske Motorsports
Timo Bernhard - 1:48.017 - Porsche RS Spyder - Penske Motorsports
Michael Vergers - 1:52.068 - Courage C-65 AER - Bazazi Epailon
Det bliver en ren Audi parade imod starten på Sebring. Bilerne starter side om side, men under den polerede overflade lure deer de tekniske problemer som helt åbenlyst var i Werners R10.
Dyson teamet valgte klogelig at stå af pole position racet, selvom hans kvalifikation heller ikke var problemfri.
LMP2 var også en fuldstændig sindssyg oplevelse. En LMP2 racer burde ikke kunne køre 1.47.8, men ikke desto mindre valgte Lucas Luhr at gøre det.. Teamkollegaen fulgte lige efter.
Nummer 3 i Klassen blev det 'Danske' team Bazazi Epailon med en lang mere spiselig LMP2 tid som var 1:52.068.
Spørgsmålet i LMP2 er grundlæggende, hvem holder distancen?
Der udestår nu en nat træning på Sebring, og herefter er dagen overstået. Fredag er som på Le Mans en 'hvile dag' hvor bilerne bygges op til løbet som køres lørdag.
Hurtigste mand i kvalifikationen - Allan McNish, holdkammerat med Tom Kristensen (Foto: Audi Motorsport)
Top tiderne fra kvalifikationen
|
Pl. | # | Kl. | Team | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | 2 | LMP1 | Audi Sport | Allan McNish | Audi | 1.45.828 |
| | | North America | Tom Kristensen | R10 | |
| | | | Rinaldo Capello | | |
|
2 | 1 | LMP1 | Audi Sport | Marco Werner | Audi | 1.47.673 |
| | | North America | Frank Biela | R10 | |
| | | | Emanuele Pirro | | |
|
3 | 6 | LMP2 | Penske Motorsports | Sascha Maassen | Porsche | 1.47.800 |
| | | | Lucas Luhr | RS Spyder | |
| | | | Emmanuel Collard | | |
|
4 | 7 | LMP2 | Penske Motorsports | Timo Bernhard | Porsche | 1.48.017 |
| | | | Romain Dumas | RS Spyder | |
| | | | Patrick Long | | |
|
5 | 20 | LMP1 | Dyson Racing Team | Chris Dyson | Lola | 1.49.531 |
| | | | Guy Smith | B06/10 AER | |
| | | | | | |
|
6 | 16 | LMP1 | Dyson Racing Team | James Weaver | Lola | 1.49.635 |
| | | | Butch Leitzinger | B06/10 AER | |
| | | | Andy Wallace | | |
|
7 | 9 | LMP1 | Highcroft Racing | Duncan Dayton | Lola | 1.51.549 |
| | | | Rick Knoop | B01/60 AER | |
| | | | Gregor Fisken | | |
|
8 | 33 | LMP2 | Barazi Epsilon | Juan Barazi | Courage | 1.52.068 |
| | | | Michael Vergers | C65 AER | |
| | | | Elton Julian | | |
|
9 | 41 | LMP2 | Binnie Motorsports | Bill Binnie | Lola | 1.52.688 |
| | | | Allen Timpany | B05/40 Zytek | |
| | | | Rick Sutherland | | |
|
10 | 12 | LMP1 | Autocon Motorsports | Michael Lewis | Lola | 1.53.420 |
| | | | Chris McMurry | B01/60 AER | |
| | | | Bryan Willman | | |
|
11 | 9 | GT1 | Aston Martin Racing | Jason Bright | Aston Martin | 1.55.286 |
| | | | Pedro Lamy | DBR9 | |
| | | | Stephane Sarrazin | | |
|
12 | 7 | GT1 | Aston Martin Racing | Tomas Enge | Aston Martin | 1.56.030 |
| | | | Nicolas Kiesa | DBR9 | |
| | | | Darren Turner | | |
|
13 | 8 | LMP2 | B-K Motorsports | James Bach | Courage | 1.56.649 |
| | | | Guy Cosmo | C65 Mazda | |
| | | | Raphael Matos | | |
|
14 | 4 | GT1 | Corvette Racing | Oliver Gavin | Corvette | 1.56.770 |
| | | | Olivier Beretta | C6.R | |
| | | | Jan Magnussen | | |
|
15 | 3 | GT1 | Corvette Racing | Ron Fellows | Corvette | 1.57.854 |
| | | | Johnny O'Connell | C6.R | |
| | | | Max Papis | | |
|
28 | 55 | GT2 | Farnbacher Loles Racing | Pierre Ehret | Porsche | 2.05.397 |
| | | | Lars Erik Nielsen | 911 GT3-RSR | |
| | | | Dominic Farnbacher | | |
|
Vejgaard
Læs mere om: 18/03/06 - Sebring - ALMS |