Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

American Le Mans Series

Sebring - kvalifikation

ALMS 
16/03/06 

American Le Mans SeriesAudi sikrede sig den forreste række i dagens kvalifikation med Allan McNish som den hurtigste kører i feltet foran Marco Werner.
 

Kvalifikationsrapport

Dagen kvalifikation på Sebring blev afviklet i tørvejr og er delt op i to sessions på hver 25 minutter. En session for GT1 / GT2 og en for LMP1 / LMP2.

Efter 10 minutter af første session blev der flaget rød, hvilket betyder at den er stoppet. Peter Kox havde ramt muren og bilen ser ifølge Radio Le Mans ikke alt for godt ud. Peter Kox forlader vraget øjensynligt uden de store skader.

Martin Jensens BMW E46 M3 har ikke været på banen på dette tidspunkt. Det samme gør sig gældende for Lers Erik Nielsens Farnbacher Loles Racing Porsche.

På dette tidspunkt er top 5

Pedro Lamy - 1:55.286 - Aston Martin DB9
Tomas Enge - 1:56.030 - Aston Martin DB9
Oliver Gavin - 1:56.770 - Chevrolet Corvette C6-R
Ron Fellows - 1:57.854 - Chevrolet Corvette C6-R
Ralf Kelleners - 2:03.608 - Ferrari 430 GT Berlinetta

Efter et kvarters pause genoptages session

GT1

Pedro Lamy - 1:55.286 - Aston Martin DB9
Tomas Enge - 1:56.030 - Aston Martin DB9
Oliver Gavin - 1:56.770 - Chevrolet Corvette C6-R
Ron Fellows - 1:57.854 - Chevrolet Corvette C6-R

GT2

David Brabham - 2:03.563 - Panoz Esperante GTLM
Ralf Kelleners - 2:03.841 - Ferrari 430 GT Berlinetta
Gunnar Jeannette - 2:03.671 - Panoz Esperante GTLM
Mike Rockenfeller - 2:16.220 - Porsche 911 GT3 RSR

Martin Jensen endte som nummer 14 I GT2 klassen med tiden 2:07.001. Lars Erik Nielsen endte som nummer 10 i klassen med tiden 2:05.397.

GT1 blev en herrefight som forventetog Aston Martin trak overraskende det længste strå. Man kan med et mildt ord sige at de tævede de gule Corvetter tilbage i garagen med en ordentlig huskekag og en del at tænke over. Alle inkl. Undertegnede tror at det ville være en smal sag for Corvette at komme på GT1 pole, men sådan blev det ikke.

Efter en kort pause er det LMP'erne der skal på banen til deres 25 minutters session.

Allan McNish lægger ud med at sætte 1:46.871 i Audi R10'eren i LMP1 klassen og Timo Bernhard lægger ud med tiden 1:48.017 i LMP2.

Efter 5 minutter ser det ud til at være slut for Guy Smith og hans Lola B06/10 AER giver op i denne session. Bilen parkeres ude i sving 6.

Samtidig forbedre Allan McNish sin tid til 1:45.828, og den anden Audi R10 med Marco Werner har stadig ikke været på banen i denne session endnu.

Med kort tid tilbage kommer Lucas Luhr på tavlen med hans LMP2 porsche og en fantom tid på 1:47.800. Werne kommer også på banen og sætter tiden 1:47.673 hvilket giver en Audi 1-2 på start griden.

Werner fortsætter men det er helt åbenlyst at den Audi ikke er helt 'rask' det minder mest af alt som om den er låst i et højt gear eller bare mangler power. Werner får kørt 7 omgange men forbedre ikke sin tid.

Ingen dramatik ud over det

LMP1

Allan McNish - 1:45.828 - Audi R10 - Audi Sport North America
Marco Werner - 1:47.673 - Audi R10 - Audi Sport North America
Guy Smith - 1:49.531 - Lola B06/10 AER - Dyson Racing Team

LMP2

Lucas Luhr - 1:47.800 - Porsche RS Spyder - Penske Motorsports
Timo Bernhard - 1:48.017 - Porsche RS Spyder - Penske Motorsports
Michael Vergers - 1:52.068 - Courage C-65 AER - Bazazi Epailon

Det bliver en ren Audi parade imod starten på Sebring. Bilerne starter side om side, men under den polerede overflade lure deer de tekniske problemer som helt åbenlyst var i Werners R10.

Dyson teamet valgte klogelig at stå af pole position racet, selvom hans kvalifikation heller ikke var problemfri.

LMP2 var også en fuldstændig sindssyg oplevelse. En LMP2 racer burde ikke kunne køre 1.47.8, men ikke desto mindre valgte Lucas Luhr at gøre det.. Teamkollegaen fulgte lige efter.

Nummer 3 i Klassen blev det 'Danske' team Bazazi Epailon med en lang mere spiselig LMP2 tid som var 1:52.068.

Spørgsmålet i LMP2 er grundlæggende, hvem holder distancen?

Der udestår nu en nat træning på Sebring, og herefter er dagen overstået. Fredag er som på Le Mans en 'hvile dag' hvor bilerne bygges op til løbet som køres lørdag.


Hurtigste mand i kvalifikationen - Allan McNish, holdkammerat med Tom Kristensen
(Foto: Audi Motorsport)

Top tiderne fra kvalifikationen

Pl.#Kl.TeamKørereMærkeTid
12LMP1Audi SportAllan McNishAudi1.45.828
North AmericaTom KristensenR10
Rinaldo Capello
21LMP1Audi SportMarco WernerAudi1.47.673
North AmericaFrank BielaR10
Emanuele Pirro
36LMP2Penske MotorsportsSascha MaassenPorsche1.47.800
Lucas LuhrRS Spyder
Emmanuel Collard
47LMP2Penske MotorsportsTimo BernhardPorsche1.48.017
Romain DumasRS Spyder
Patrick Long
520LMP1Dyson Racing TeamChris DysonLola1.49.531
Guy SmithB06/10 AER
616LMP1Dyson Racing TeamJames WeaverLola1.49.635
Butch LeitzingerB06/10 AER
Andy Wallace
79LMP1Highcroft RacingDuncan DaytonLola1.51.549
Rick KnoopB01/60 AER
Gregor Fisken
833LMP2Barazi EpsilonJuan BaraziCourage1.52.068
Michael VergersC65 AER
Elton Julian
941LMP2Binnie MotorsportsBill BinnieLola1.52.688
Allen TimpanyB05/40 Zytek
Rick Sutherland
1012LMP1Autocon MotorsportsMichael LewisLola1.53.420
Chris McMurryB01/60 AER
Bryan Willman
119GT1Aston Martin RacingJason BrightAston Martin1.55.286
Pedro LamyDBR9
Stephane Sarrazin
127GT1Aston Martin RacingTomas EngeAston Martin1.56.030
Nicolas KiesaDBR9
Darren Turner
138LMP2B-K MotorsportsJames BachCourage1.56.649
Guy CosmoC65 Mazda
Raphael Matos
144GT1Corvette RacingOliver GavinCorvette1.56.770
Olivier BerettaC6.R
Jan Magnussen
153GT1Corvette RacingRon FellowsCorvette1.57.854
Johnny O'ConnellC6.R
Max Papis
2855GT2Farnbacher Loles RacingPierre EhretPorsche2.05.397
Lars Erik Nielsen911 GT3-RSR
Dominic Farnbacher
Vejgaard

Læs mere om:
  • 18/03/06 - Sebring - ALMS
  •