Den 30-årige Markko Märtin startede i rallysporten, så snart han var fyldt 18, og siden gik det med rekordfart mod verdenstoppen. Tre og et halvt år efter, at han havde kørt sit første løb i en Lada, debuterede han i en VM-afdeling. Som blot 25-årig blev han fabrikskører for Subaru, og siden har han hos Ford og Peugeot udviklet sig til et af rallysportens helt store verdensnavne.
Markko Märtin, Estland, var gæst sidste års DTC-finale, hvor vennen Henrik Lundgaard, Hedensted, gav ham en introduktion til en DTC-bils opbygning. (Foto: Henning Smed)
Det er blevet til sejre i fem VM-rallyer og en tredjeplads i verdensmesterskabet i 2004, men efter en tragisk ulykke ved sidste efterårs Wales Rally of Great Britain, som kostede co-driver Michael Park, England, livet, har der været stor uvished om den hurtige esters fremtidsplaner. Og ingen havde regnet med, at han ville prøve kræfter med banesporten og Danish Touringcar Championship.
"Det var en stor overraskelse for mange," indrømmer Markko Märtin, men skiftet skyldes ikke en pludselig indskydelse. "I det sidste års tid har jeg tænkt meget på at prøve banesporten, men for mange var det stadig en stor overraskelse, at jeg ville skifte."
At valget faldt på Danish Touringcar Championship skyldtes bl.a. de tætte relationer, han har til eks-rallykøreren Henrik Lundgaard, Hedensted, og han var da også gæst hos Team Den Blå Avis ved sidste års DM-finale, hvor han kikkede serien efter i sømmene.
"Det virker til at være et godt mesterskab med nogle gode biler og nogle kørere. Der er nogle virkeligt gode navne, og så er det et kompakt og overskueligt mesterskab rent tidsmæssigt," begrunder esteren sit valg.
Markko Märtins beslutning om at prøve kræfter med Danish Touringcar Championship sendte chokbølger ud over hele verden. Dagen efter offentliggørelsen kunne seriens officielle hjemmeside registrere besøg fra 41 forskellige lande, hvoraf størstedelen naturligt nok kom fra hjemlandet. Men hvor stor en stjerne er Markko Märtin egentlig i Estland?
"Jeg vil sige kæmpestor," lyder vurderingen fra Valdo Helmelaid, der er tredjesekretær på Estlands ambassade i Hellerup.
"Markko var den første ester, som slog igennem i motorsporten på verdensplan, og han gjorde det alene på baggrund af sit talent. For nogle år siden blev han kåret som årets sportsmand i Estland, og selv om han nu har fået konkurrence fra Kristina Smigun, som vandt to guldmedaljer i langrend ved OL i Torino, så hører han stadig med i toppen. Hans kreds af fans er enorm, og hvis jeg skal forsøge at drage en parallel til Danmark, så kan jeg kun sammenligne ham med den opbakning, der er omkring det danske fodboldlandshold."
Næsten uanset hvor på kloden, Markko Märtin har kørt VM-rally, har der været publikum med estiske flag. I de seneste par år har der således været godt 20.000 estiske tilskuere ved det finske VM-rally, og selv om begivenheden foregår i et naboland, så overgår dette tal faktisk den danske tilstrømning til Le Mans, når man tager højde for Estlands befolkningstal.
"Det er i hvert fald sikkert, at jeg tager til Jyllandsringen, når han kører sit første løb, og jeg tager et stort estisk flag med," slår Valdo Helmelaid fast.
Korte fakta:
- Markko Märtin har deltaget i 84 VM-løb, hvoraf de 65 starter er sket som fabrikskører for enten Subaru, Ford eller Peugeot.
- Esteren har vundet VM-løbene i Grækenland, Finland, Mexico, Frankrig og Spanien.
- Allerede som 21-årig vandt Markko Märtin det estiske mesterskab i rally.
- Første gang Markko Märtin skal prøve Hartmann Honda Racings Accord-model bliver ved en test på Monza i Italien i næste uge.
Læs mere om: Markko Märtin |