Løbet blev hele vejen igennem præget af en række gode dueller, med en, i sidste ende betydeningsløs, langvarig duel mellem Coulthard og Heidfeld, som den bedste. Et andet højdepunkt i løbet var Kimi Raikkonens fremragende kørsel fra sin startplacering som nr. 22 og op til 3. pladsen - men han har selvfølgelig også rutinen i den disciplin efterhånden!
I starten var det de to Ferrari racere der kom bedst fra start - tæt fulgt af Alonsos Renault. Men Felipe Massa fik blokeret og Alonso måtte pænt tage til takke placeringen som nr. 3 gennem første sving - men så heller ikke meget længere. Han kom hurtigt forbi Ferraris nye dreng, og indledte jagten på Schumacher.
Michael Schumacher førte feltet an - mens de stod på tværs længere tilbage (Foto: Ferrari)
Nolge omgange senere var det dog tæt på at Alonsos løb af sluttet med en smadret front, da Massa, der lå lige bag ham, mistede bagenden under en nedbremsning og lavede en pirouette lige forbi snuden på Alonso, der fredsommeligt var på vej gennem et sving. At racerkørere har hurtige reaktioner fik man bevist, da Alonso lige lavede en lille korrektion og smuttede nedenom den dansende Massa, der fik gang i bilen igen, men som fra da af havde afskrevet sin rolle i løbet.
Schumacher og Alonso kunne nu køre deres eget løb. Bag dem kom Button, efter en kikset start, op på 3. pladsen ved første at kæmpe med holdkammeraten Barrichello, der endte løbet langt uden for pointene, derefter med Montoya, der kørte et ret anonymt løb, uden mange store armbevægelser.
Da den første runde af pitstop startede var Schumacher den første af førerhundene i pit. Da Alonso nogle omgange senere lavede sit pitstop kom han ud efter tyskeren og dermed var der status quo kampen om sejren. Montoya fik et par omgange i front inden han lavede sit første pitstop. På det tidspunkt kunne det lugte en lille smule af to stop til Montoya og tre til Schumacher og Alonso.
Men sådan skulle det ikke gå. De to verdensmestre havde også kun planlagt to besøg på den lokale tankstation, og dermed var Montoya reduceret til en birolle i løbet. Hans holdkammerat, Kimi Raikkonen, var derimod en mand på vej frem. Fra sin start som sidste mand, havde han og teamet valgt den eneste logiske taktik - ét stop, fuld fart frem - og så se hvad der skete. Så halvvejs i løbet kunne Raikkonen lave sit eneste pitstop og var derefter stadig med i toppen af feltet.
Den ande runde af pitstop bragte den fåmælte finne op på 3. pladsen og den beholdt han resten af løbet. Ingen slinger i valsen der - endnu engang en god præstation fra et miserabelt udgangspunkt. Perspektivet er at Montoya fra en meget bedre startplacering fik mindre ud af det.
Men det virkelige fokus ved andet pitstop var selvfølgelig på de to mænd i front. Igen var Schumacher den første inde, mens Alonso tog et par omgange til. Og på de omgange trykkede spanieren klampen i bund og Renaultmotoren fik alt hvad den kunne trække. Et perfekt stop på kun 7.7 sekunder var udslagsgivende. Mens Schumacher var på vej ned ad langsiden kom Alonso spurtende ud fra pitten - på vej ind i første sving var Ferrari'en oppe på siden af Renault'en - hvis ikke den endda var et par milimeter foran, men Alonso holdt på og kom først igennem svinget.
Michael Schumacher havde et enkelt forsøg derefter, men valgte at resignere og køre 2. pladsen i hus, velvidende af VM titler ikke afgøres i første løb. Som nævnt sluttede Raikkonen på en fornem 3. plads, mens Button fik 4. pladsen foran Montoya. Begge virkede en anelse distanceret og hvis de vil have store roller i årets forestilling, skal de være lidt mere oppe på mærkerne.
Podiet i Bahrain - det kan meget vel blive mellem de tre mesterskabet står! (Foto: Daimler Chrysler)
De sidste tre pointgivende placeringer gik til Mark Webber, der kørte et fint, men lidt begivenhedsløst løb; debutanten Nico Rosberg, der havde en flot duel med Coulthard og Christian Klien, der åbenbart har et virkelig godt tag på biler der hedder Red Bull. Massa sluttede lige uden for pointene.
Inden løbet var der meget snak om hvordan Toro Rosso vil køre med deres V10'er. Der var endda røster der mente at de kunne nå podiet. Så galt gik nu ikke, men i forhold til tidligere tiders Minardi biler, lå de nu meget pænt. Derimod skuffede Toyota. Giancarlo Fisichella udgik med, vistnok hydrauliske, problemer og Jacques Villeneuve udgik i røg og damp og flammer.
Alt i alt en god og spændende præmiere på årets Formel 1 sæson - og hvis det fortsætter sådan, så har vi noget at glæde os til...
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 12/03/06 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |