Den 1. august 1976 under afviklingen af det tyske Grand Prix, skete det som senere skulle vise sig at blive et vendepunkt for Formel 1 verdenen. Formel 1 cirkuset var ankommet til Nürburgring, fuldt opstemt efter en forrygende sæsonstart med masser action, men allerede ved ankomsten til banen, var kørerne begyndt at tilkendegive deres utilfredshed omkring sikkerheden på banen, som var utrolig dårlig, selv efter datidens krav. Det var dog ikke, på grund af en manglende indsats fra de tyske arrangører, men simpelthen fordi, banens daværende længde på 22,835 km umuliggjorde en rimelig tilfredsstillende sikkerhedsdækning og procedure.Det havde regnet forud for selve løbet, og de fleste kørere valgte at starte på regndæk. Efter første omgang valgte de fleste kørere at køre i pit, for at skifte til tørvejrsdæk, men Lauda valgte at forsøge endnu en omgang (Godt og vel 22 Km red.) før sit dækskifte, men så langt nåede han aldrig, på den bagerste og hurtige del af banen i Bergwerk kurven, mistede Lauda kontrollen over sin Ferrari 312 T2 der spandt af banen igennem et trådhegn, ramte en jordvold hvor den brød i brand, for derefter at blive slynget tilbage ud på banen, hvor den til sidst blev ramt af en konkurrent. Lauda blev reddet fra den brændende bil af tre af sine konkurrenter der var stoppet i forbindelse med ulykken (de få marshalls der var tilstede havde ikke brandsikkert tøj på ! red.) og blev efter en længere ventetid på banen, transporteret til et hospital i Adenau med katastrofale forbrændinger på hoved og krop. Herfra blev han senere overflyttet til universitets hospitalet i Mannheim hvor lægerne de efterfølgende dage kæmpede hårdt for hans liv. Lauda blev sidenhen overflyttet til en privatklinik i Østrig hvor han på rekordtid blev så restitueret, at han allerede kun godt 2 måneder efter ulykken igen sad i formel 1 raceren, om end det var med nogle frygtelige ar som minde. Laudas ansigt blev voldsomt medtaget på grund af ulykken (Foto: Jaguar)
Denne frygtelige ulykke skulle siden hen vise sig at blive vendepunktet i Formel 1, for så vidt sikkerheden angår, da ulykken havde rystet alt og alle, godt og grundigt. Løbet på Nürburgring blev straks sløjfet fra kalenderen på grund af dens længde og farlighed. Det blev besluttet, at Formel 1 skulle have deres eget mobile medical center og professor Sid Watkins (som vi kender fra nyere tid) blev ansat som livlæge og medicinal rådgiver. Samtidigt blev der nedsat en komite, som skulle sikre at alle Formel 1 baner opfyldte de nye sikkerhedskrav som nu blev indført. Siden da, har man støt og roligt år efter år, stillet stadigt større krav til både banerne og teamene omkring konstruktionen af bilerne. I øvrigt kan vi varmt anbefale, at man læser følgende 2 bøger, som begge er skrevet af Professor Sid Watkins, manden der har oplevet at være i midtpunktet gang på gang når det har drejet sig om sikkerheden i Formel 1. "Life At The Limit" samt "Beyond The Limit" K.D.
Læs mere om: Nürburgring |