Mens løbets førende hold Zarate og Madera i Porsche 911 indtil da kun havde samlet 339 strafpoints på samtlige løbets første otte specialetaper, så fik bedste hold på etape ni hele 2.722 strafpoints svarende til et tidstab på 4 minutter og 32 sekunder, og en stor mængde hold fik over 20.000 strafpoints på etapen. Det er evigheder i et løb, hvor de bedste ellers ligger inden for 10- 20 strafpoints ved kontrollerne.
»Da vi nærmere os toppen, holdt der 30 biler foran os i dyb sne,« fortæller Roar Eriksen, der sammen med Henning Hjorth er årets danske debutanthold i deres MG B GT. »Vi brugte en evighed på at skubbe hinanden fri,« konstaterer en ærgerlig Roar Eriksen.
Roar Eriksen og Henning Hjorth med startnummer 215 på deres MB G GT måtte ud at skovle sne på Sisteron-etapen og blev... nr. 215. (Foto: Michael Eisenberg)
Holdet blev nr. 215 på etapen og var blandt dem, der fik 20.000 strafpoints svarende til over en halv times tidstab. Det samme overgik Lars Bækkelund og Arne Pagh i Fiat 128. På næste etape tog de to danske hold dog revanche og placerede sig som nr. 9 og 10.
Det danske favorithold, Otto og Britta Kristensen blev nr. 84 på den famøse bjergetape og mistede knapt 14 minutter. De er fortsat bedste danskere, nu placeret som nr. 29 totalt, helt uden chance for en topplacering.
Otto og Britta Kristensen har ikke haft heldet med sig og mistede et lille kvarter på dagens famøse bjergetape, men er stadig bedste danske hold i Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Michael Eisenberg)
Henning Hjorth og Roar Eriksen er nr. 127, mens Lars Bækkelund og Arne Pagh nr. 257. Preben Kristoffersen og Knud Hedegaard i Austin Mini Cooper er udgået.
Rallye Monte-Carlo Historique føres nu af franskmændene Jean-Jacques Compas og Didier Buhot i Porsche 914/6, inden deltagerne i aften starter ud på de tre sidste specialetaper i "De lange knives nat," selv om natten umuligt kan blive mere drabelig end de strabadser, deltagerne var ude for i dag. Trettende og sidste specialetape går over Col de Turini i 1607 meters højde og er identisk med sidste hastighedsprøve i det moderne Rallye Monte-Carlo, som sluttede for ni dage siden. Mere monumentalt kan et historisk rally næppe blive.
Målet nås onsdag morgen i Monte-Carlo.
Michael Eisenberg Læs mere om: 22/01/06 - Monte Carlo - WRC |