Men alligevel kæmper de videre, og i søndagens fire pålidelighedsetaper viste de deres kunnen i prøverne mod stopuret.
"Vores forberedelser kommer godt tilbage til os nu. Vi har forberedt os meget på pålidelighedsetaperne, og selv om vi har mange strafpoints på grund af gearkasseproblemerne i fredags, så gør vi i hvert fald som om, at det er pålidelighedsetaperne, det handler om," fortæller Arne Pagh fra søndagens etapemål i Valence.
Og i tre af dagens fire pålidelighedsetaper er det gået rigtigt godt. Her gælder det kort og godt om at tilbagelægge etaperne så præcist som muligt ved de indlagte hastighedskontroller. Hver tiendedel sekund, man enten er foran eller bagefter, præmierer Automobile Club de Monaco med et strafpoint.
Mens andre hold havde problemer i snevejret i Rallye Monte-Carlo klarede Lars Bækkelund og Arne Pagh sig igennem. (Foto: Alstrup PR & Marketing)
"På den sidste pålidelighedsetape var der to tidskontroller, og sammenlagt rammer vi dem indenfor 1,7 sekund, og så kan det ikke gøres bedre" fortæller Arne Pagh. "Min erfaring siger mig, at to-tre stykker kan komme under 10 strafpoints på en pålidelighedsetape, og så kan vi lige så godt være ærlige overfor os selv og sige, at de sidste 10 strafpoints er held."
Arne Paghs fornemmelse viste sig at være rigtig. Da resultatlisten for søndagens fjerde pålidelighedsetape blev søndag aften, indtog han sammen med Lars Bækkelund en delt femteplads!
"Jeg tør ikke sætte tal på, men der har været mange, som har haft problemer," siger chauffør Lars Bækkelund. "De er enten kørt fast eller kørt af vejen, for det er rigtigt vintervejr hernede. På en af etaperne var der virkelig panik på, for vi havde flere overhalinger (en klar indikation af, at det forankørende hold har tabt over et minut, red.), og der var flere, som var kørt af, så vi måtte holde tungen lige i munden."
Mens tredje pålidelighedsetape ikke forløb helt efter planen, så formåede Lars Bækkelund og Arne Pagh at komme i mål efter første og anden pålidelighedsetape med afvigelser på mellem 10 og 20 sekunder i forhold til idealtiden, og det understregede, at resultatet på den fjerde pålidelighedsetape ikke var nogen enlig svale. Deres samlede score er nu på 111.296 strafpoints, hvoraf de 110.000 alene skyldes gearkassehaveriet og forsinkelserne fredag og lørdag. Alligevel påvirker det ikke mandskabet, at de fortsat er sidst.
"Da vi tog beslutningen om at fortsætte, vidste vi også, at vi fik alle de points," tilstår Lars Bækkelund. "Det har ikke påvirket os, men havde det været en dansk løbsledelse, som vi kunne tale med, så havde vi nok forsøgt at overtale dem til at slå en streg over det. Det er selvfølgelig surt, men det vidste vi, men nu forsøger vi at prale med, hvad det kunne være blevet til, hvis ikke vi havde fået de 110.000 strafpoints."
Og fortager man det regnestykke nu, så ville Lars Bækkelund og Arne Pagh nu have indtaget en 77. plads og ikke som nu en placering som nummer 267 og sidst!
Korte fakta
- Lars Bækkelund og Arne Pagh er ikke ene om at have fået mange strafpoints under Rallye Monte-Carlo Historique.
- Den tidligere Formel 1-kører Eric Comas fik således 10.000 strafpoints under koncentrationsetapen fredag og lørdag, men hvor det danske hold efterfølgende blot har scoret yderligere 1.296 strafpoints, så har franskmanden siden hen næsten tredoblet sin score, så han nu ligger på som nummer 264 - tre pladser for at det jyske Fiat-hold!
- Til gengæld går det godt for de tre øvrige danske hold i Rallye Monte-Carlo Historique. Otto og Britta Kristensen, begge Roskilde, er nummer 39, debutanterne Henning Hjorth, Bagenkop, og Roar Eriksen, Hørsholm, er nummer 49, mens Preben Kristoffersen, Odder, og Knud Hedegaard, Horsens, er nummer 65.
Læs mere om: 22/01/06 - Monte Carlo - WRC |