Resultatet giver en klar indikation af, hvad der er i vente, når næste års rally-sæson begynder med Monte Carlo Rallyet sidst i januar.
Allerede fredag, på rallyets første dag, udgik den nykårede verdensmester, franskmanden Sébastien Loeb, da han i en hurtig venstrekurve ikke formåede at holde sin Citroën Xsara WRC på sporet og i stedet landede i et træ. Den tidligere dobbelte verdensmester, finnen Marcus Grönholm, som i de næste to år har valgt at køre for Ford, lå i en stærk position, da forhjulsophænget på hans Peugeot 307 WRC brød sammen. Og en anden tidligere verdensmester, nordmanden Petter Solberg, udgik, da kølersystemet i hans Subaru Impreza WRC gav op efter nærkontakt med en kænguru.
I modsætning til de stærkeste af konkurrenterne slap Fords rallyteam for alvorlige problemer. I stedet for alene at udvikle den helt nye Focus RS WRC i private tests, havde Ford besluttet at afprøve bilen under virkelig konkurrence - og resultatet oversteg alle forventninger.
Den helt nye Ford Focus RS WRC var til test i Rallye Australia - og viste sig at være så hurtig, at den kunne vinde to hastighedsprøver undervejs. (Foto: Ford)
"Det har været en fantastisk weekend for os," sagde Fords teamchef Malcolm Wilson efter rallyet. "Vi kom for at teste og det vigtigste mål var at fuldføre rallyet for at få så megen erfaring omkring den nye bil som muligt. Alligevel formåede vi at vinde to hastighedsprøver undervejs - det er ret bemærkelsesværdigt med en bil, som er blevet konstrueret og bygget på mindre end 11 måneder."
Den bedst placerede af de to helt nye Ford Focus RS WRC blev kørt af tjekken Roman Kresta. Han sluttede på 6. pladsen - og Ford scorede dermed VM-points for 60. gang i træk (ny rekord) og sikrede sig 3. pladsen i VM for bilmærker. Men placeringen i sig selv genspejlede ikke bilens potentiale.
Reglementet påbyder nemlig, at VM-bilerne skal køre med samme motor to løb i træk - det kunne man i sagens natur ikke, da Det australske Rally var parret med årets næstsidste rally (i Spanien) og hér deltog Ford med den hidtidige Focus model. Derfor lagde man ud med 30 sekunders straftid til begge biler.
Oven i købet debuterede den nye Focus RS WRC indenfor rammerne af næste års tekniske reglement, som er langt mere restriktivt end i det forgangne år. Til næste år vil konkurrenterne være "neddroslet" som Focus'en var det i Australien og dermed vil Ford'en være endnu mere konkurrencedygtig.
Endnu en glædelig overraskelse fik Ford, da det viste sig at Toni Gardemeister i den anden Focus havde kørt med for ringe turbotryk i rallyets to første dage. Lørdag aften fandt teamet en lækage i et turborør, hvilket hører til den type af uregelmæssigheder, som man naturligt finder under tests. Forbedringerne i motorpræstationen gav sig prompte udslag i Gardemeisters sejr på en af hastighedsprøverne søndag formiddag. At finnen siden måtte udgå med en knækket drivrem til vandpumpen hører også til de børnesygdomme, som kurerers under tests.
Foruden favoritternes uheld var Det australske Rally kendetegnet ved at være utrolig hårdt ved deltagerne. De snævre veje belagt med løst grus og meget høje hastigheder på op til 200 km/t stillede generelt store krav til materiellet og bilernes køreegenskaber - og få fabriks biler stod distancen. På andenpladsen kom Gardemeisters landsmand, Harri Rovanpera i Mitsubishi Lancer mens østrigeren Manfred Stohl sluttede på tredjepladsen.
Resultat, Rally Australia: 10.-13. november 2005, Perth, West Australia
1. Francois Duval/Sven Smeets (B), Citroën Xsara, 3t19m55,0s.
2. Harri Rovanpera/Risto Pietilainen (FIN), Mitsubishi Lancer, 3t20m47,9s.
3. Manfred Stohl/Ilka Minor (A), Citroën Xsara, 3t21m28,0s.
6. Roman Kresta/Jan Tománek (CZ), Ford Focus RS (2006), 3t23m04,0s.
7. Daniel Sola/Xavier Amigo (E), Ford Focus RS (2005), 3t26m12,4s.
Slutstillingen, Rally VM 2005:
Kørere:
1. Sébastien Loeb (F), 127 points.
2. Petter Solberg (N), 71 pts.
3. Marcus Grönholm (FIN), 71 pts.
4. Toni Gardemeister (FIN), 58 pts.
5. Markko Märtin (EST), 53 pts.
6. Francois Duval (B), 47 pts.
Bilmærker:
1. Citroën, 188 points
2. Peugeot, 135 pts.
3. Ford, 104 pts.
4. Subaru, 97 pts.
5. Mitsubishi, 76 pts.
6. Skoda, 21 pts.
Scandinavian Racing Press i samarbejde med Ford Motor Company A/S Læs mere om: 13/11/05 - Australien - WRC |