Det betyder, at interessen i Det australske Rally er samlet omkring en af sæsonens største nyheder: Den helt nye Ford Focus RS World Rally Car. Bilen er bygget med udgangspunkt i den serieproducerede Focus ST, som havde verdenspremiere på Genève Motorshow i marts og som netop nu introduceres rundt om i Europa. Focus RS WRC er udviklet på mindre end 11 måneder og først i de seneste uger har de første eksemplarer været klar til test på britiske veje.
Der vil være ekstra fokus på Fords nye rallyvåben, Focus RS WRC, der debuterer i weekendens australske rally (på billedet under forberedende testkørsler). Næste år er Ford stor favorit til VM-titlen til trods for at bilen er helt ny. (Foto: Ford)
Det er blevet til beskedne 900 kilometers testkørsel. Alligevel debuterer Ford med den nye Focus WRC - selvom muligheden for at opnå et topresultat vil være minimale. Inklusive træning forud for Rally Australia vil bilerne, når løbet er overstået, ikke have kørt mere end små 2000 kilometer - hvis de overhovedet når målrampen i Perth søndag eftermiddag.
Og hvorfor så det?
"Vi er af den opfattelse, at det gælder om at få afprøvet den nye rallybil så hurtigt som mulig i ægte konkurrence," fortæller Fords teamchef, Malcolm Wilson. Han er tidligere aktiv VM-kører og kender bedre end nogen til betydningen af, at teste i konkurrence frem for under dedikerede testssceancer.
"Det er under det pres, der hviler på os i et rally, at vi lærer mest," siger Wilson. "Vi tager ikke til Australien for at vinde, men for at teste, lære bilen bedre at kende og ikke mindst for at analysere de mange data og den feedback, rallyet giver os, så vi er bedst mulig forberedt på den kommende sæson."
Netop i 2006 har Ford fået en unik mulighed for at kæmpe om VM-titlen, fordi man for nylig kunne skrive kontrakt med ingen ringere end den tidligere dobbelte verdensmester, finnen Marcus Grönholm.
"Egentlig satsede vi først på at gå efter VM titlen i 2007, men med Grönholm i teamet ser tingene jo lidt anderledes ud," smiler Malcolm Wilson. "Det er dog stadig store forventninger at stille til en helt ny rallybil, at den skal vinde VM i sit første år, men lad os nu se!"
Det australske Rally afvikles på grusveje ligesom de fleste andre VM-rallyes. Alligevel stiller underlaget i områderne nær Perth i det vestlige Australien særlige krav. Vejene er temmelig hårde, men de er overalt dækket af et løst gruslag af små kuglerunde sten.
Det er næsten som af køre på kuglelejer."det er ekstremt glat og samtidig står træerne meget tæt ved vejen, så hvis køreren begår en fejl, befinder han sig meget hurtigt i store vanskeligheder," siger Toni Gardemeister, den ene af de to kørere, der skal deltage med den nye Ford Focus RS WRC i Australien.
Det australske Rally starter torsdag aften (australsk tid) d. 10. november med en kort publikums opvisning i Perth. Derefter går det for alvor løs fredag morgen og søndag eftermiddag kåres vinderen af finaleløbet efter i alt 355,39 kilometers hæsblæsende rallykørsel.
Tidsplan Rally Australia 2005:
Torsdag d. 10. november:
17.50: Start i Perth
2 Super Special hastighedsprøver i alt 4,7 km
Fredag d. 11. november:
07.15: Start i Perth
20.22: Mål i Perth
9 hastighedsprøver i alt 129,7 km
Lørdag d. 12. november:
07.35: Start i Perth
20.22: Mål i Perth
9 hastighedsprøver i alt 122,3 km
Søndag d. 13. november:
06.30: Start i Perth
14.45: Mål i Perth
6 hastighedsprøver i alt 103,3 km
Rally i alt: 355,4 km hastighedsprøver
Stillingen i Rally-VM forud for Rally Australia 2005:
Bilmærker:
1. Citroën 178 points
2. Peugeot 135 pts.
3. Ford 100 pts.
4. Subaru 91 pts.
5. Mitsubishi 63 pts.
6. Skoda 18 pts.
Kørere:
1. Sebastien Loeb (FRA) 127 points
2. Marcus Grönholm (FIN) 71 pts.
3. Peter Solberg (NOR) 71 pts.
4. Toni Gardemeister (FIN) 58 pts.
5. Markko Märtin (EST) 53 pts.
6. Francois Duval (BEL) 37 pts.
Scandinavian Racing Press i samarbejde med Ford Motor Company A/S Læs mere om: 13/11/05 - Australien - WRC |