Men vingerne var ikke store nok og det blev aldrig til mere en flaksen rundt i hønsegården, selvom man det ene år efter det andet lovede bod og bedring. Problemet lå i opstarten. De troede simpelthen af Formel 1 var lettere end det var. Først efter et par år fik BAR en lidt mere ydmyg attitude og virkede som om de tog sporten seriøst. Men da var det for sent.
2002. (Foto: Honda GP)
Jenson Button afløste i 2003 Olivier Panis og virkede som et frisk pust i teamet, hvor Jacques Villeneuve nok havde siddet fast for længe og fået for lidt ud af det. En ny konstruktør gjorde også at bilerne ny strøg fremad og efterhånden kunne konkurrere med f.eks. Sauber. Med udgangen af sæsonen blev Villeneuve fyret, til fordel for Honda ynglingen Takuma Sato. Men det var nok ikke derfor at 2004 blev den bedste sæson for teamet.
Jenson Button. (Foto: Honda GP)
Problemet med 2004 er at forstå hvorfor BAR havde sådan en god sæson. I deres egen bevidsthed var der ingen tvivl om at det nu var gået fremad for dem, og de for alvor var blevet et topteam - kun en sejr manglede. Udefra kunne det måske virke en lille smule anderledes. De traditionelle topteams som Williams og McLaren havde en elendig sæson begge to. Og begge hold begyndte tidligt at tænke på fremtiden i stedet for nutiden. Så på mange måder fik BAR faktisk andenpladsen i konstruktørerenes VM foræret. Bevares, de havde lavet deres bedste bil, og de havde under alle omstændigheder haft deres bedste sæson. Men pointen er, at den måske nok virkede bedre end den reelt var.
Takukma Sato. (Honda GP)
I 2005 skulle de fortsætte kampen mod Ferrari, men ikke engang det kunne de. Og McLaren og Renault smuttede indenom dem begge to og stak af med alle sejrene. BAR blev efterladt og måtte kæmpe sig tilbage. Sæsonen er sluttet hæderligt - flere gode point er blevet høstet, og billedet er definitivt mere korrekt end det var et år siden.
De to sidste BAR kørere Takuma Sato (tv) og Jenson Button (th). (Foto: Honda GP)
BAR kunne måske nok have en fremtid foran sig i Formel 1, og det er da heller ikke økonomien der lukker teamet. Det er forbuddet mod tobaksreklamer der har gjort at moderselskabet - et tobaksfirma, har solgt hele butikken. BAR bliver nu til Honda, men derudover er der nok ikke de helt store forandringer på vej, i modsætning til de tre andre teams, der nu er forsvundet og solgt. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: BAR Honda |