Renault og McLaren skal kæmpe om laurbærrene. De andre teams kan intet nå, ej heller at gøre noget ved deres placering. I kørernes mesterskab mangles der at få afgjort de sidste placeringer. Mest spændende er vel kampen/duellen om Montoya eller M. Schumacher bliver nr. 3. Renault: Renault har sikret sig kørernes mesterskab. Nu er det sidste mulighed for også at sikre sig konstruktørernes mesterskab. Renault kan tåle at tabe et point i forhold til McLaren. Ved pointlighed er det McLaren der vinder i kraft af flest sejre. Fernando Alonso kommer til Kina for at køre stærkt. Den tidligere måske konservative kørestil for at sikre sig kørernes mesterskab, er kastet væk. Nu gælder det om at sikre Renault flest mulige points. Han følte at han kunne køre op med McLaren bilerne i Japan, men nu er det anden bane, og betingelserne er ikke de samme. Dog får han en ny motor i bilen, og det kan hjælpe ham og teamet. Fisichella har kun et mål - flest mulige points. Groft sagt vil Renault være tilfredse med eksempelvis én anden og én tredjeplads. Der findes andre modeller, men McLaren må ikke få én et-to sejr, mens Renault kørerne skal kile sig ind mellem de to McLaren kører. Den før omtalte nye motor bliver det Renault selv kalder en "E" specifikation. Det er ikke en decideret opgradering, ej heller én speciel udviklet ét løbs motor. Men der er dele i som ændrer specifikation for motoren. Disse dele er ifølge Renault selv kun holdbare i op til 700 km. Det er så ikke noget problem i og med at det er det sidste løb i år. Hos Renault glæder man sig til kampen med McLaren, og selvfølgelig med Renault som vinder, når pointene er talt sammen. McLaren: McLaren vil vinde konstruktørernes mesterskab. Til det formål skal man bruge mindst 2 points mere end Renault i det kinesiske GP. Og det er det kørerne er der for. Det er også det at hele teamet er fokuseret på. Og med det tempo som én McLaren racer kan præstere, er det vel heller ikke umuligt. Så er det jo det med de ubekendte faktorer. Dækslid, vejret, motorskifte og mange andre ting. Det er faktorer som man ikke altid er herre over, og det er vel nok noget af det man hos McLaren frygter mest. Der er ingen tvivl om hvad kørerne har i hovedet og er motiverede for. Ferrari: Ferrari har sikret sig tredjepladsen i årets konstruktørmesterskab. Så for teamet gælder der kun en ting - at få M. Schumacher på tredjepladsen i kørernes mesterskab. Det kræver kun en ting som dog kan være yderst vanskelig. Han skal placere sig bedre end Montoya. Der er ingen tvivl om at Ferrari vil gøre deres til at det lykkes. Barrichello kan intet nå. Hans formkurve er meget lav, ligesom hans motivation også må være nærmest næsten ikkeeksisterende. Han gør det han skal og ikke mere. Ferrari har dog forberedt sig godt og grundigt. M. Schumachers placering i det japanske var ikke helt tilfældig, og kan teamet bevare gejsten i det sidste GP i år, er det muligt med en placering mere i pointene. Toyota: Med Trullis tidlige exit i det japanske GP, var håbet om en tredjeplads væk for Toyota. Nu kan de kun gøre deres bedste for at vise flaget nok en gang i det asiatiske. Trulli har ydermere det problem, at han ikke kørte det kinesiske GP sidste år, så han får en travl dag fredag med at lære banen at kende. Han mener dog ikke at han behøver ret meget mere end ca. 10 omgange før han har banens rytme i kroppen. R. Schumacher synes at banen er meget spændende og visse steder skal der virkelig holdes på, ellers tabes der for meget tid. Mike Gascoyne har nogle ideer til hvordan bilerne skal sættes op. Selvom intet kan nås, skal der stadig skabes et så godt resultat som muligt i årets sidste løb, mener altså Mike Gascoyne. Williams: Williams er i samme situation som Toyota - teamet kan intet nå. Kun kørernes placeringer kan forbedres. Det kan da også være muligt i og med at begge biler får nye motorer til det afskedsløb for samarbejdet med BMW. For BMW er det for så vidt stadig et spørgsmål om at Williams-BMW pakken slutter af så godt som muligt. Reklameværdi osv. Webber synes at det er en spændende og udfordrende bane, som ikke bare lige kan køres. Pizzonia har ikke kørt på banen før, og skal bruge en del af fredagen på at lære banen. Han har selvfølgelig studeret banen via data fra sidste år, videospil og simulationer. For ham er det en ekstra udfordring oven i de andre. Kan han sikre sig et sæde til næste sæson, eller skal han stadig "nøjes" med rollen som test- og reservekører. Dons
Læs mere om: 16/10/05 - Shanghai - Formel 1 - FIA F1 |