Der er to kandidater til den titel - Renault og McLaren (hvem ellers). De to teams har delt alle sæsonens sejre imellem sig (undtaget farcen i USA). Og meget skulle gå galt hvis ikke en af de to biler kommer først over stregen i Kina.
Renault er meget opsatte på at tage "the double", og specielt verdensmester Alonso må tørste efter en sejr. Han har ikke vundet i lange tider - og som det står nu har Raikkonen faktisk vundet flere løb end Alonso. Det lille faktum vil enhver ærekær nyslået verdensmester være interesseret i at ændre på.
Omvendt vil McLaren også meget gerne være dem, der slæber af med pokalen, og ikke mindst de dertilhørende dollars. Kimi Raikkonen og som altid et godt bud på en vinder - det samme er Montoya. Sidstnævnte skal bare prøve at undgå at blive kørt af banen!
På grund af kampen om konstruktørernes titel og på grund af den dominans McLaren og Renault har vist i år, kommer de to selvfølgelig til påkalde sig det meste af opmærksomheden. Typisk for året har været at ingen af konkurrenterne konstant har ligget i de to teams' baghjul. Ferrari har været deroppe nogle gange. Toyota var meget fremme tidligt på sæsonen. Williams har lige været oppe at snuse. Men ingen har kunne bibeholde en position hvor de var en konstant nummer tre på ranglisten over biler.
Alle teams kan, på en god dag, være med i kampen om de gode point. På de dårlige dage bliver de slået af Red Bull og Sauber.
Det Kinesiske Grand Prix markerer også en afslutning for flere teams. Jordan bliver til Midland næste år. Sauber bliver til BMW. Minardi bliver til Red Bull Junior. Samtidig er der også vældig gang i diskussionerne om fremtidens reglement. Så på vej ind i vinteren, er Formel 1 på vej mod forandringer og når foråret kommer og 2006 sæsonen starter, kan der være sket meget, rigtig meget.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 16/10/05 - Shanghai - Formel 1 - FIA F1 |