Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Kinas GP - Teams preview - Bunden

Formel 1 
12/10/05 

I den nederste del af feltet er der ikke meget at kæmpe om. Kun BAR og Red Bull har for så vidt noget at kæmpe om, nemlig sjettepladsen.
 

BAR og Red Bull har 6 points imellem sig. Derfor bliver det kampen mellem de to teams der bliver den mest interessante. Sauber, Jordan og Minardi forventes ikke at kunne gøre noget ved hinanden, heller ikke selvom at pointforskellen ikke er ret stor indbyrdes. Så skal der da ske noget totalt uforudset i racet. Det har før sket, men ikke ret ofte. Det kinesiske GP markerer en helt speciel ting. Der er 4 teams der siger farvel og tak - til dels. BAR er blevet endeligt overtaget af Honda. Sauber er blevet solgt til BMW. Jordan er overtaget af Midland som teamet hedder næste år, og Minardi - det lille forgæves hårdtkæmpende team fra Faenza, er også solgt og hedder Red Bull et eller andet i næste sæson.

BAR:
BAR teamet var længe om at komme i gang i denne sæson. Og det hjalp heller ikke at man snød. Det blev opdaget og straffet. Det kostede teoretisk muligheden for points i 3 GP'er, lige på et tidspunkt hvor man ellers var begyndt at få vendt formkurven i en opadgående retning. Men siden da er der sket meget, og BAR har fået overhalet Red Bull som ellers overraskede positivt i starten af sæsonen. Nu drejer det sig om årets sidste GP, hvor den endelig placering i mesterskabet skal afgøres. Jenson Button er gået hen og har fået Shanghai banen som en af sine favoritter. Han forventer selv at teamet kan gøre det bedre her end tilfældet var i Japan. Han begrunder det bl.a. med at man i forberedelserne til de sidste to GP'er i år, har kigget meget på den kinesiske bane, og måske antyder han dermed at den seneste test på Jerez måske har været indrettet efter netop årets sidste GP. Sato er også ret begejstret for banen, sikkert mere end kollegaerne er for ham. Sato siger farvel BAR teamet denne gang, og hvad skal han i næste sæson? Selv siger han at han er meget tæt på en kontrakt med et andet team der skal køre med Honda motorer. Håbet i teamet er at man kan slutte med et godt resultat, som et lille plaster på såret efter en indsats i Japan man ikke mener, var tilstrækkelig god.

Red Bull:
Red Bull har ændret sig. I stedet for at gøre grin med værtslandet i deres officielle preview, gør de i stedet lidt grin med sig selv denne gang. Måske fordi Kina er et kommende kæmpestort marked for deres produkter. Når det så er sagt, viste teamet jo i Japan at man godt kan. Især David Coulthard var på mærkerne, og hvis ikke at pitstoppene havde været så langsomme som tilfældet var, kunne han måske have sluttet en eller to placeringer bedre. Det må også være målet i det kinesiske GP. Det gode resultat i Japan må have tændt gnisten og motivationsfaktoren i teamet, også selv om det er årets sidste GP. Man kan stadig nå at drille BAR i konstruktørmesterskabet.

Sauber:
Sauber har ét 5 points forspring ned til Jordan. Går alt som det plejer, burde Sauber ikke have problemer med at bevare forspringet. Til gengæld må man sige at Sauber - især efter at BMW har købt teamet - ikke har vist noget særligt. I de seneste GP'er har stort set bare været med uden at byde på noget særligt. Teamet er i denne sæson igen blevet et ordinært team, som vi med undtagelse af sidste sæson, har kendt det. Den sidste ekstraordinære motivation er forsvundet pist væk. Jacques Villeneuve kan godt lide banen bortset fra hårnålesvinget. Selvom han ikke havde kontrakt sidste år, så kørte han de sidste løb for Renault, og kender derfor banen lige så godt som de andre kørere - undtaget de nye i år. Peter Sauber fortæller en masse om hvilke erfaringer man gjorde sig her sidste år, men intet om hvad man har forberedt til dette års sidste GP. Det er på tide at lukke butikken og lade BMW overtage. Og det er så det man gør.

Jordan:
Jordan teamet har igen Kiesa med. Dog kender han intet til banen i og med at han ikke har været der før. Det samme gælder dog for teamets GP kørere. Så her bliver der en direkte sammenligning - dog med testarbejdet in mente. De tre kørere har derfor været tæt på videospil, simulationer osv. for at lære banen at kende. Nicolas Kiesa udtrykker dog at han langt hellere vil gå banen rundt nogle gange frem for at lære den via et spil. Teamet fortæller ikke om ændringer på bilen, men vil prøve at gøre så god en figur i det sidste løb med Toyota V10 motoren. Næste år får teamet Toyotas V8 motor. For teamet gælder det om at holde sig foran Minardi og så prøve at tage points fra Sauber hvis muligheden byder sig.

Minardi:
For Minardi gælder det først og fremmest om at fuldføre. Dernæst er der kampen med Jordan at involvere sig i. Samtidigt kan det meget vel være et farvel til Doornbos og Albers. Nu er spillet åbent for om de kan sikre sig et sæde i næste sæson. Meget tyder på at de ikke kan, men Silly Season kan godt nå at byde på et par enkelte overraskelser. Det er også Minardis sidste GP. I næste sæson hedder teamet sandsynligvis Red Bull Cosworth eller lign. Det betyder ændringer både internt i teamet og sikkert også udadtil.

Dons

Læs mere om:
  • 16/10/05 - Shanghai - Formel 1 - FIA F1
  •