Den ene kendte FDM Jyllandsringen ud og ind. Den anden havde blot haft en enkelt testdag på banen. Den ene var privatkører med et team, der ikke tidligere har været med på dette niveau. Den anden havde et stort og professionelt kører i ryggen.
Alligevel gjorde begge debutanter det rigtigt godt.
Den mest imponerende indsats leverede Mikael Mårthen dog. For selv om man har et af Skandinaviens mest rutinerede teams, Polestar Racing AB, i ryggen, så er det alligevel flot at kvalificere sig til Super Pole i første forsøg, for derefter at sætte niendehurtigste tid i den enlige kamp mod stopuret.
Mikael Mårthen. (Foto: Motorsporten.dk)
I pre-finalen viste svenskeren, at han også besidder racecraft. En flot ellevteplads blev det til, men kampen havde også været hård. Nærkontakt havde ødelagt airboxen på motoren, der derfor havde slugt nogle småsten, hvorfor han ikke kunne starte i finalen. Alligevel var der roser til Mikael Mårthen.
"Det var jättebra," siger Thomas Amnell fra Polestar Racing AB. "Det var positivt. Det er en dygtig killa."
Kent Iversen kom ikke i Super Pole, men Yokohama Cup 2000-mesteren viste alligevel gode takter i sin Peugeot 406 Coupé, da han fik syttendebedste tid i træningen og attendebedste i tidtagningen.
Kent Iversen. (Foto: Motorsporten.dk)
Resultatmæssigt blev pre-finalen et tilbageskridt, da han blev klassificeret som nummer 23, men det skyldtes, at han med tre omgange igen måtte køre med pit på grund af mistænkelige benzindampe i kabinen. Finalen startede han derfor blandt de bageste, men han fik kørt sig op, selv om det også kostede lidt buler på bilen. Det hele endte med nærmest en foto finish, hvor han på målstregen frarøvede Hans Hartmann, Herning, attendepladsen. Læs mere om: 02/10/05 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |