Og blot fordi VM er afgjort kan de sidste to løb skam godt være ganske seværdige. Der står stadig prestige, penge og pokaler på spil. VM for konstruktører er ikke afgjort, her kan McLaren stadig nå en guldmedalje. Og som det ser ud i øjeblikket er de måske ovenikøbet favoritter til den.
At vinde kørernes titel er det primære, men den anden er skam også en ganske pyntelig fjer. Og Renault vil gerne have den. Ligesom de aldrig vandt VM for kørere i deres første forsøg, vandt de heller aldrig konstruktørernes titel. Så de vil kæmpe, og kørerne skal nok levere varen.
For Fernando Alonso er en fri mand. Der er ikke længere en titel kan skal tænke på. Han kan nu køre løs. Og en sejr til den nye mester vil være en fin understregning af hans titel. At Alonso på det seneste har kørt taktisk kan der ikke være meget tvivl om, men nu kan han igen banke speederen helt i bund og gå ligeså meget efter McLaren som han lyster.
Og Giancarlo Fisichella, der på trods af sin fine sejr i Australien, har haft en lidt blandet sæson, trænger også til at demonstrere at han kan mere og andet end blot være den dårligste af de fire bedste.
Hos McLaren har man naturligvis ikke tænkt sig bare at køre til side og vise respekt for Alonso. Her går man også efter titlen og Montoya går efter at lægge yderligere afstand til Michael Schumacher i kampen om bronzemedaljerne.
Både Raikkonen og Montoya går efter en sejr. Udover prestigen og den potentielle konstruktørtitel, så er den interne duel i McLaren 2006 nu gået i gang. Gennem sæsonen har det været Raikkonen der har været den toneangivende, men han har også været i teamet i fire år nu. Montoya er den nye mand, der faktisk er i gang med sin bedste sæson. Og hvis han kan slutte af med et par sejre, vil han have markeret sig tydeligt som en udfordrer til Raikkonen i 2006.
Ferrari virkede skarpere i Brasilien end de har gjort længe. Michael Schumacher vil gerne slutte sæsonen med et par gode resultater. Sejre forekommer svært, men podiepladser kan være inden for rækkevidde, hvis teamet har gjort yderligere fremskridt siden sidste løb.
BAR er i den forgangne uge blevet overtaget af Honda og det skal selvfølgelig markeres i Japan. Et podieplacering vil være en god måde at fejre det på. Jenson Button kan sagtens nå derop, hvis tingene flasker sig for ham. Takuma Sato er på hjemmebane og vil sikkert yde en ekstra indsats. Om denne entusiasme vil give sig udslag i point eller afkørsler er ikke til at sige på forhånd!
Toyota vender hjem til Japan efter en sæson der har været deres suverænt bedste. Jarno Trulli og Ralf Schumacher har sammen med Mike Gascoyne virkelig fået banket den bil i den rigtige retning. Point til Toyota i Japan virker næsten som en selvfølgelighed - alt andet ville være en fiasko.
Sauber og Red Bull må se hvad Fru Fortuna har med i godteposen til dem. På gode dage kan begge teams snuse med i den forreste del. På dårlige bliver de overhalet af Minardi. Villeneuve kæmper for at redde sin karriere, men selv hvis det skulle lykkes, er det svært at se formålet med det. Der vil sikkert gå nogle sæsoner inde BMW for alvor kampdygtige. Nej, Champ Cars eller DTM vil passe bedre til den tidligere verdensmester. Eller hvis det går helt galt, kan han jo altid komme og kaste lidt glans over DTC...
Minardi har på falderebet af deres lange eksistens bevæget sig lidt fremad. Som løbene er blevet kørt har det lille team fået mere styr på den nye racer. Der er stadig langt op til pointene, men det tyder da på at det bliver til et værdigt farvel.
Jordan er også på vej væk, og det som en skygge af hvad teamet engang var - og så meget var det jo trods alt heller ikke. Det nye foretagende virker indtil videre lidt tvivlsomt. Hvis de har tænkt sig at fortsætte med kørere som Karthikeyan og Monteiro, så kan det næsten også være lige meget. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 09/10/05 - Suzuka - Formel 1 - FIA F1 |