Hans værste konkurrent, Jan Magnussen, England, afsluttede et anstrengende døgn, der var startet med en sejr i Petit Le Mans, med en femte- og en ottendeplads, og dermed mistede køreren fra Team Den Blå Avis den føring, han havde forud for DM-Finalen.
"Jeg synes, at Casper er en værdig mester," konkluderede Jan Magnussen, da regnskabet var gjort op. "Det var nogenlunde lige så svært, som jeg havde forventet. Jeg synes, at vi fik det ud af det, som vi kunne. Casper havde ikke de uheld, som vi havde brug for, og jeg er meget godt tilfreds."
Sammen med Martin Jensen, Albertslund, blev Jan Magnussen fløjet med jetfly fra Atlanta til Karup, hvorfra det gik videre med helikopter. Her måtte de starte pre-finalen fra bageste række, og det blev en hård opgave for Big Mag. På første omgang overhalede han ti konkurrenter, men så blev det sværere at komme forbi konkurrenterne. Halvvejs inde i løbet var han tier, og siden blev det til blot yderligere to overhalinger.
Men Casper Elgaard satte også en tyk streg under, at han intet fik foræret i sit titelforsvar. Chaufføren fra Team Essex Invest kørte sig ganske enkelt til titlen. I pre-finalen var der ingen, som kunne følge efter ham, og i den efterfølgende finale glemte han alt om taktisk kørsel. Han satsede og arbejdede sig fra femte- til tredjepladsen.
"Jeg synes, jeg var nødt til at beholde fokus på racet frem for at begynde og tænke på alt muligt andet. Jeg tror, at det var mere sikkert end at begynde at tænke på mesterskabet," lød forklaringen fra Casper Elgaard.
"Tingene gik min vej i dag, og jeg var også meget opsat på at lave et godt resultat, og derfor har jeg hele tiden været fokuseret på ikke at køre efter points, men placeringer. Jeg ville i hvert fald vinde et løb i dag, om det så blev pre-finalen eller finalen kunne være lige meget. Jeg skulle have to gode resultater."
I det hele taget var det en rigtig god dag for Team Essex Invest. John Nielsen, England, havde i pre-finalen sikret sig den femteplads, der betød pole position til finalen, og herefter sprintede han bare fra konkurrenterne og vandt sin tolvte DTC-finale. Teamet vandt også teammesterskabet, men denne titel blev først en realitet, efter at Casper Elgaard havde passeret Henrik Lundgaard, Hedensted, fra rivalen Team Den Blå Avis og Michel Nykjær, Tappernøje.
Blandt privatkørerne leverede Martin Pedersen, Køge, den præstation, da var nødvendig, for at han kunne holde liv i sine spinkle drømme om DTC Cuppen. Efter en hård dyst med Jesper Sylvest, Jægerspris, blev han bedste privatkører i pre-finalen, og da han også var bedste mand i finalen, havde han løst sin del af opgaven. DTC Cuppen gik dog til rivalen Michael Carlsen, Vissenbjerg, som kørte sig frem efter at have ødelagt sin gearkasse under lørdagens tidtagning.
"Det er jo hårdt at komme dernede fra, og det vidste jeg egentlig også, at det ville være," sagde en glad fynbo. "Jeg har hele tiden troet på det, men når først der springer en dum sikring på Padborg Park, og gearkassen går i stykker, så tænker man, om man er forfulgt af noget."
Facit på dagen på FDM Jyllandsringen blev ikke blot et genvundet mesterskab til Casper Elgaard. Det var også en af de reneste og mest fair afgørelser i DTC-seriens historie.
Læs mere om: 02/10/05 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |