Det var John Nielsen, England, som efter en tredjeplads i pre-finalen kørte sig i front i finalen på Padborg Park, men da der manglede fem omgange af løbet, blev køreren pludselig idømt 20 strafsekunder for en overhaling i gul flagzone. Straffen rykkede ham fra en første- til en syvendeplads, og det betød i stedet, at det var en anden af løbets store stjerner, Jens Edman, Sverige, som i første omgang fik overrakt den helt store pokal.
"Lige nu er det helt utroligt. Jeg har svært ved at finde ord," sagde svenskeren, der i pre-finalen havde kørt i cirkler om konkurrenterne. En halv time senere hang han med mundvigene. Dommerne omgjorde deres straf, og det kostede ham sejren. "Vi protesterer. Jeg fik at vide over radioen, at John havde fået 20 sekunder, og mit team bad mig slappe af og ikke indhente ham!"
Efter vidneafhøringer og lang tids votering gav juryen Jens Edman og Peugeot Sport Danmark medhold i deres protest. Til trods for at løbslederen og løbsdommeren har erkendt deres fejl og idømt John Nielsen 20 strafsekunder på et forkert grundlag, kunne denne dom ikke ændres. Derfor stod Jens Edmans dobbeltsejr ved magt, og det er første gang, at det er lykkedes en kører at vinde både pre-finalen og finalen, efter at man indførte systemet med at lade pre-finalens fem første start i omvendt rækkefølgen i finalen.
Den famøse episode indtraf ved afslutningen af finalens tredje omgang, da John Nielsen udbremsede Jan Magnussen, England, for enden af langsiden. Ude i sandkassen holdt Kim Lund Johansen, Silkeborg, parkeret.
"Jeg har lige set det på video, og der er intet gul flag, så jeg ved ikke, hvor de (20 sekunder, red.) kommer fra," sagde en oprørt John Nielsen i minutterne efter løbet.
Men som om den kontroversielle afgørelse ikke var nok, så tog spændingen i Danish Touringcar Championship uanede højder. Mens Jan Magnussen kørte en fjerde- og en tredjeplads hjem, fungerede det slet ikke for Casper Elgaard, Århus, og det er nu Jan Magnussen, som fører tabellen med bare et enkelt points forspring.
"I betragtning af, hvor lidt fart jeg havde i bilen, er det fantastisk. Jeg er glad for, at min teamkammerat Henrik (Lundgaard, red.) passede lidt på mig," sagde Jan Magnussen, der i finaleweekenden om fjorten dage også er forpligtet til køre for Chevrolet i USA!
"Jeg vil godt spytte en skilling i kassen til en flybillet hjem til Jan," sagde Casper Elgaard efter at have tabt mesterskabsføringen. "I dag kunne jeg ingenting. Jeg kæmpede uendeligt med min bil at få grip, og det lykkedes bare aldrig for mig. Det værste af det hele er, at jeg mister føringen, men jeg håber, at Jan kommer hjem til det sidste løb. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg vil vinde dette mesterskab, men jeg vil helst vinde det, når han er der, så ingen kan sætte fingre på det."
Hverken teammesterskabet eller privatkørerne DTC Cup er endnu afgjort. Martin Pedersen, Køge, halede med to førstepladser ind på Michael Carlsen, Vissenbjerg, på en weekend, hvor flere kørere gjorde det godt. Jason Watt, Herlev, tangerede sit sæsonbedste med en femteplads i Volvoen, mens John Hansen, Kruså, kunne udnytte regnvejret og besætte tiendepladsen - det bedste resultat for både ham selv og Alfa Romeo-mærket!
Se også: Opdaterede tider fra finalen Tider fra prefinalen Stillingen i DTC mesterskaberne Læs mere om: 18/09/05 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge |